آرشیو دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۳۸۳۷
اقتصاد
۴

پرواز شاخص بورس به کانال 77 هزار واحدی

شاخص بورس تهران در آخرین ساعات معاملات دیروز، رکوردشکنی جدیدی تجربه کرد و به کانال 77 هزار واحدی رسید.

به گزارش ایسنا، بورس تهران معاملات دومین روز کاری هفته جاری را با روندی منفی آغاز کرد و شاخص کل آن تا نیمه 76 هزار واحد عقب نشینی کرد، اما در انتهای زمان، معاملات روند صعودی به خود گرفت و در ساعت 11 دیروز با بازگشایی نماد کشتیرانی به کانال جدید 77 هزار واحدی پرتاب شد.

به این ترتیب و در حالی که به توافق نرسیدن ایران و غرب در مذاکرات هسته ای موجب شده بود تا سهامداران روند محتاطانه ای در پیش گرفته و نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند، اما در ساعات پایانی معاملات سهام کشتیرانی به کمک بورس آمد و دماسنج بازار سرمایه را از روند منفی خارج کرد؛ به این ترتیب شاخص بورس تهران با رشد 159 واحدی به کانال 77 هزار و 118 واحد رسید.

نماد «حکشتی» در بازار دیروز با بیش از 220 درصد رشد قیمت گشایش یافت و نزدیک به 790 واحد بر ارزش شاخص کل اثر گذاشت. شاخص کل بورس با این گشایش از افت بیش از 300 واحدی به رشد 360 واحدی رسید.

این در حالی است که در بازار دیروز، شرکت های پالایشگاهی به روند منفی خود ادامه داده و پالایشگاه بندرعباس، هلدینگ خلیج فارس، پالایشگاه نفت اصفهان، فولاد مبارکه، نفت و گاز پارسیان، مپنا و سرمایه گذاری غدیر بیشترین تاثیر منفی را در بورس تهران گذاشتند.

از سوی دیگر شرکت های کشتیرانی، تاپیکو، بانک پاسارگاد و پتروشیمی شازند مانع از افت بیشتر شاخص بورس شده و زمینه رکوردشکنی جدید شاخص را فراهم کردند.