آرشیو دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۳۸۳۷
فرهنگ و هنر
۵

رضایی: مدیران وزارت ارشاد همه امور را به روزهای آخر برپایی نمایشگاه کتاب تهران موکول نکنند

2 سال است کتاب جدید خارجی به ایران نیامده

مدیر شرکت ویژه نشر که هرساله در نمایشگاه کتاب تهران نماینده ناشران خارجی زیادی است، با اشاره به بدهی شش میلیون دلاری وزارت ارشاد به ناشران خارجی، گفت: در برابر پرداخت نشدن طلب ناشران خارجی، تقریبا دو سال است کتاب های جدید خارجی به ایران نیامده است.

احد رضایی که ریاست نمایشگاه کتاب های کاربردی و دانشگاهی را هم بر عهده دارد، درباره طلب ناشران خارجی از وزارت ارشاد به خاطر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دوره های بیست وچهارم و بیست و پنجم به ایسنا گفت: ناشران خارجی مطالباتی دارند که اگر پرداخت نشود، قطعا نمایشگاه آینده بدتر از سال قبل خواهد بود. مطالبات ناشران از محل نمایشگاه بیست وچهارم و بیست وپنجم باقی مانده و هنوز تکلیف آن مشخص نشده است. دولت جدید آمده است، ولی اکنون کسی دنبال کار نیست و معمولاهم این گونه است که مسئولان کار را به یکی دو ماه قبل از برگزاری نمایشگاه موکول می کنند و بعد تازه به دنبال کار می روند، اما باید از امروز دنبال کار را گرفت. آنها باید بیایند و بگویند در سال گذشته چه مشکلاتی وجود داشته است و برای رفع آن اقدام کنند.

او ادامه داد:ما می دانیم نمایشگاه در اردیبهشت ماه برگزار می شود و می دانیم باید ناشر خارجی و داخلی بیاید. اما مثلاچرا امسال جزوه مقررات حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مثل سال های گذشته در نمایشگاه فرانکفورت توزیع نشده است؟ پس امسال ناشر خارجی چگونه و از کجا می تواند در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کند؟

رضایی سپس به میزان بدهی های وزارت ارشاد به ناشران خارجی اشاره کرد و گفت: از نمایشگاه بیست وپنجم، چهارونیم میلیون دلار و از نمایشگاه بیست وچهارم یک ونیم میلیون دلار بدهی مانده است که جمعا به حدود شش میلیون دلار می رسد و این رقم در شرایط اقتصادی کشور ما رقم قابل توجهی نیست. چون باید توجه داشت در ازای این ارقام، سال گذشته و در نمایشگاه بیست وششم کتاب های جدیدی به نمایشگاه نیامد. تقریبا دو سال است کتاب جدید خارجی به ایران نیامده است، اما اگر ارشاد شش میلیون دلار را بدهد، ناشران خارجی از نمایشگاه پیش رو استقبال می کنند و دوباره کتاب های جدید به نمایشگاه خواهد آمد.