آرشیو دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۳۸۳۷
جهان
۶

آمریکا در پی کسب حق وتوی خود در یونسکو

پس از ناکامی آمریکا در اجلاس اخیر یونسکو که ضربه سختی را به حیثیت این کشور وارد کرد، واشنگتن تلاش می کند به هر نحو ممکن این حیثیت را بازیافته و بتواند حق وتوی خود در این سازمان علمی فرهنگی را به دست آورد.

به گزارش ایسنا، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از کنگره خواست کاری کند تا آمریکا بتواند حق رای خود را در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) به دست آورد. این حق بعد از آن که آمریکا اعلام کرد به تعهدات مالی اش در رابطه با این نهاد بین المللی عمل نخواهد کرد، از دست رفت. دو سال پیش زمانی که فلسطینی ها توانستند به عنوان یک دولت نام خود را در یونسکو به ثبت برسانند، آمریکا و رژیم صهیونیستی از روی خشم تهدید کردند از این سازمان کناره گرفته و به تعهدات مالی شان عمل نخواهند کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در صفحه توییتر خود نوشت: این مساله که آمریکا حق رای خود در یونسکو را از دست داده، بسیار شرم آور است. کنگره باید این مساله را حل کند. به گفته رایس، قانون کنونی فلسطینی ها را مجازات نمی کند؛ بلکه آمریکا را تضعیف می کند.

یونسکو پس از دو سال از این که آمریکا و اسرائیل پرداخت کمک های مالی خود به این سازمان را در اعتراض به اعطای عضویت غیردائم به فلسطینی ها متوقف کردند، روز جمعه حق رای این دو را به حالت تعلیق درآورد. خروج سرمایه آمریکا از یونسکو که حدود 240 میلیون دلار یا برابر با 22 درصد از بودجه کل این سازمان است، باعث شده که این بخش فرهنگی دچار بحران مالی شده و مجبور به لغو برخی برنامه هایش شود. یونسکو مسئول انتخاب مکان های میراث جهانی، ارتقای سطح آموزش جهانی و حمایت از آزادی رسانه ها در میان دیگر وظایف است.

تحلیلگران معتقدند، آمریکا با از دست دادن حق وتوی خود فرصت استفاده از قدرت نرم را که همان تاثیرگذاری بر جامعه بین الملل به جای استفاده از زور یا پول است، از دست می دهد. این خلااحتمالابا یکی دیگر از قدرت های جهانی نوظهور همچون چین پر می شود. این نخستین باری است که آمریکا با یونسکو دچار اختلاف شده است.

با این همه، ایرینا بوکدوا، دبیرکل یونسکو نیز در این کنفرانس نسبت به از بین رفتن حق وتوی آمریکا ابراز تاسف کرده و تاکید کرد، واشنگتن نقش بسیار مهمی در این سازمان داشت.