آرشیو شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۰
اجتماعی
۴

تولید داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی تا 2 سال آینده

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: تا دو سال آینده با حمایت وزارت بهداشت، صد درصد داروها و فرآورده های مشتق از خون به وسیله پلاسمای ایرانی در داخل کشور تهیه خواهد شد.

دکتر علی اکبر پورفتح الله با اعلام این که در زمینه صنعت پلاسما نیز به پلاسمای استاندارد رسیده ایم و در سال گذشته حدود 150 هزار لیتر پلاسمای استاندارد تهیه کرده ایم، گفت: امیدواریم تا 2 سال آینده تمام داروها و فرآورده های مشتق از پلاسما را به وسیله پلاسمای ایرانی تهیه کنیم و این آمادگی وجود دارد در این مقوله با حمایت وزارت بهداشت و همکاری بخش خصوصی صددرصد فرآورده های مشتق از پلاسمای کشور با پلاسمای ایرانی تهیه شود. وی در گفت وگو با مهر افزود: امروز در اروپا و کشورهای پیشرفته دنیا یکی از استانداردها، تهیه پلاسمای داخلی است تا با تغییر جغرافیایی با انواع بیماریها مواجه نشویم.

رئیس سازمان انتقال خون ایران همچنین با اشاره به حجم بالای مراجعات برای اهدای خون همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، از مردم خواست که برای جلوگیری از بروز کمبودهای خون و فرآورده های خونی در فصل سرما و مدیریت این موضوع، اهدای خون شان را در مقاطع مختلف سال انجام دهند. دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت ذخیره خونی کشور، گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی از لحاظ خون و فرآورده های خونی نداریم؛ چرا که همزمان با ایام محرم و بویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی با حجم بالایی از اهداکنندگان خون در پایگاه های انتقال خون سراسر کشور روبه رو می شویم.