آرشیو شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۰
ایران شوک
۱۵

فضاپیمای سایوز به زمین بازگشت

گروه شوک: فضاپیمای روسی «سایوز» پس از اجرای ماموریتش در ایستگاه بین المللی فضایی بار دیگر در موطن اصلی خود بر زمین نشست. این فضاپیمای روسی همراه با مشعل بازی های زمستانی المپیک سال 2014 میلادی و 3 سرنشین فضا نوردش که از اعضای تیم ایستگاه بین المللی فضایی بودند، در کشور قزاقستان فرود آمد.

سرنشینان فضاپیمای سایوز را فضانوردانی از کشورهای امریکا، ایتالیا و روسیه تشکیل می دادند. سایوز، فعال ترین فضاپیمای سرنشین دار جهان است. این فضاپیما در اوایل دهه 1960 میلادی زیر نظر «سرگئی کارالیوف»، ابتدا به منظور سفر انسان به ماه طراحی شد. ماموریت اصلی سایوز حمل فضانوردان روسی و سایر کشورها به ایستگاه های فضایی «سالیوت» و «آلماز» بود. در سال 1975 میلادی طی پروژه آزمایشی «آپولو- سایوز» نقش بسیار ارزشمند این فضا پیما بیش از پیش بر کارشناسان فضایی آشکار شد. از آن پس ماموریت ویژه این فضا پیما رفت و آمد به ایستگاه فضایی

«میر» بود. امروزه گونه های کاملا پیشرفته سایوز برای فرستادن فضانوردان به مدار زمین و ایستگاه فضایی بین المللی به کار می روند. دانشمندان قصد دارند در آینده بسیار نزدیک از این فضاپیما برای سفر به ماه استفاده کنند.