آرشیو دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲، شماره ۱۸۸۳
هنری
۱۱

قایق سواری همزمان با تولد «شاعر تهران»

تجلیل از سپانلو در خانه هنرمندان

شرق: «شاعر تهران» روز 28آبان، 73ساله می شود. محمدعلی سپانلو شاعری است که سال ها از شهر زادگاهش می گوید. 73سالگی شاعر تهران فرصتی است برای نمایش مستند قایق سواری در تهران؛ مستندی درباره زندگی و زمانه سپانلو به کارگردانی «صلاح الدین کریم زاده»، که قرار است در خانه هنرمندان ایران با حضور خود شاعر به نمایش در آید. همزمان با نمایش این مستند چهره هایی همچون «ناصر تقوایی»، «احمد مسجدجامعی»، «بهرام شیردل»، «امیر پوریا» و «شهریار وقفی پور» درباره این شاعر سخنرانی می کنند.

مستند «قایق سواری در تهران» حاصل تلاش چندین ساله کارگردان برای معرفی وجوه مختلف شخصیت «محمدعلی سپانلو» است. کریم زاده درباره انگیزه های ساخت این مستند می گوید: «سپانلو نه تنها شاعر شناخته شده ای است، بلکه روشنفکری است که در طول نیم قرن گذشته حضوری فعال و زنده در متن وقایع فرهنگی و جریان های ادبی و اجتماعی ایران داشته و همین نکته ای بوده که سبب شده ساخت این مستند تبدیل به یکی از اصلی ترین دغدغه هایم شود.»

کریم زاده ساخت این مستند را از زمستان 88، یعنی درست سالی که مجموعه شعر «قایق سواری در تهران» منتشر شد، آغاز کرده است. فیلمبرداری در دوره ای که سپانلو بیمار بود، متوقف شد و از بهار 89 دوباره کلید خورد و در زمستان 91 به پایان رسید.

در این مستند گفت وگوهایی با دوستان و نزدیکان سپانلو هم انجام شده است؛ گفت وگوهایی که در هرکدامشان می توان با وجهی از دنیای سروده ها و ترجمه ها و دیگر آثار سپانلو آشنا شد و حتی به دنیای درونی و زندگی خصوصی شاعر راه یافت. در این مستند «ابراهیم گلستان»، نویسنده و فیلمسازی که هم نسل سپانلو است، درباره او صحبت می کند. همچنین «مسعود بهنود»، «اسدالله امرایی»، «مهدی اخوت»، «عبدالعلی عظیمی»، «حافظ موسوی»، «بهرام دبیری»، «مجید کوچکی»، «حمیدرضا نجفی»، «فرهادپیربال»، «علی رضا نادری» و «امیر احمدی آریان» هم درباره شاعر تهران سخن گفته اند.

«قایق سواری در تهران» روز سه شنبه 28آبان ماه از ساعت 18 تا 20 با همکاری «نشرچشمه» در سالن «استاد ناصری» خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی آید.