آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۴۵
حوادث - اخبار کشور
۱۱

در پی ترکیدگی لوله انتقال نفت اتفاق افتاد: ورود صدها هزار لیتر نفت به عرصه های طبیعی فارس

ترکیدن لوله انتقال نفت از گچساران به شیراز در منطقه گویم حدود 507 هزار لیتر نفت وارد عرصه های طبیعی استان فارس کرد و آلودگی زیست محیطی برجای گذاشت.

به گفته منابع محلی این حادثه به بخشی از اراضی منطقه گویم واقع در غرب شیراز خسارت وارد کرده و بیم آلودگی آب های زیرزمینی و ورود نفت به آب آشامیدنی مناطقی از شهر گویم وجود دارد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان خطوط لوله و مخابرات منطقه فارس برای جمع آوری نفت و انتقال آن به پالایشگاه شیراز وارد عمل شده اند و گفته شده تاکنون 397 هزار لیتر نفت جمع آوری و به پالایشگاه شیراز منتقل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: مقداری از خاک های آلوده به نفت از منطقه جمع آوری و به مکان دیگری برای رفع آلودگی منتقل شده و مکان نشت نفت کاملاتحت مراقبت است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: اقدامات اولیه برای بی خطرسازی خاک و جلوگیری از نفوذ نفت به منابع آب انجام شده و همچنان ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد: محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر در این زمینه موضوع را به مراجع ذیصلاح منتقل و در این زمینه به مراجع قضایی نیز شکایت کرده است.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: مسئولان شرکت نفت باید در این زمینه نظارت بیشتری می کردند و قبل از بروز این حادثه نسبت به کنترل خطوط انتقال نفت اقدام می کردند.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس نیز در این زمینه گفت: همچنان 110 هزار لیتر از نفت جاری شده در لایه های زیرین خاک برجای مانده که نیاز به انتقال دارد.

کاظم بردبار با بیان اینکه هفت هزار بوته مرتعی در این حادثه آسیب دید اضافه کرد: این خط لوله تا ایستگاه چشمه انجیر منابع طبیعی شیراز حدود 100 متر فاصله دارد و وزش باد باعث شده است که نفت به سمت لایه های زیرین زمین نفوذ کند.

مسئولان زیست محیطی فارس مساحت آسیب دیده از جاری شدن نفت در این منطقه را بیش از 301/5 هکتار برآورد کرده اند و گفته شده سه هزار بشکه نفت معادل 507 هزار لیتر نفت در لایه های خاک جاری شده است.