آرشیو شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۶
رویداد
۲

حمایت آلبرایت از اوباما در یافتن راه حل دیپلماتیک در مورد ایران

مادلین آلبرایت به گروهی از کارشناسان امنیتی ارشد که از دیپلماسی در قبال حل مناقشات در مورد برنامه هسته ای ایران حمایت کرده اند، پیوست. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه اسبق امریکا در نامه ای به سران سنا و مجلس نمایندگان این کشور از تلاش های رئیس جمهوری این کشور در راستای یافتن راه حل دیپلماتیک در مورد مساله برنامه هسته ای ایران حمایت کرد.

آلبرایت در این نامه عنوان کرد: در حمایت از تصمیم رئیس جمهوری امریکا برای مشخص شدن اینکه آیا دولت جدید ایران آماده است به توافقی برسد که به امریکا و جامعه جهانی اطمینان دهد، تهران سلاح هسته ای نخواهد ساخت، به برژینسکی و اسکوکرافت می پیوندم.

در ادامه این نامه آمده است: در حالی که توقف کامل برنامه هسته ای ایران بهترین راه حل است، حصول یک توافق که براساس آن برنامه هسته ای ایران با یک برنامه نظارتی فراگیر و جدی تحت کنترل قرار بگیرد، امنیت درازمدت امریکا و همپیمانان نزدیکش را در خاورمیانه بهبود می بخشد. یک توافقنامه اولیه که بتواند در روزهای آینده به دست آید سرعت برنامه هسته ای ایران را کاهش می دهد و آن را تا زمانی که یک راه حل جامع تر حاصل شود، شفاف تر می کند. این مقام ارشد سابق امریکا در ادامه نامه خود خاطر نشان کرد: این مساله را قبول دارم که دولت اوباما باید اظهارات و موضع گیری های دولت جدید ایران را مورد آزمایش قرار دهد و تلاش کند آن ها را به عمل تبدیل کند تا مسیری برای به دست آوردن یک راه حل مسالمت آمیز برای این نگرانی طولانی مدت ایجاد شود.

از تلاش های جان کری برای دستیابی به این توافق اولیه که به هر دو طرف اجازه می دهد نیات و انگیزه های طرفین سنجیده شود، حمایت می کنم.