آرشیو شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۶
بین الملل
۵
مانیتور

ائتلاف «5 چشم» علیه مردم انگلیس

جیران عزیزی

گزارش های ادوارد اسنودن، همچنان و هر روز مردم یکی از کشورهای اروپایی و امریکایی را دچار شوک می کند. این بار نوبت مردم انگلیس بود که با شنیدن این گزارش که مسئولان آن در سال 2007 طی توافقنامه ای، رسما به امریکا اجازه داده بودند به ایمیل های شهروندان این کشور و شماره تلفن های آنان دسترسی داشته باشد، دچار شگفتی و خشم شوند.

روزنامه گاردین در گزارشی در این خصوص نوشته است: با این توافقنامه در 6 سال گذشته تلفن ها، اینترنت و ایمیل های شهروندان انگلیسی به راحتی در اختیار امریکایی ها قرار داشت تا آنها را تجزیه و تحلیل کند.

برمبنای این توافقنامه، امریکا می توانست اگر به یکی از شهروندان بریتانیا مظنون می شد، با ورود وی به خاک امریکا، او را دستگیر کند. به نوشته گاردین، انگلیس عضو ائتلاف جاسوسی «پنج چشم» است. این ائتلاف متشکل از انگلیس و امریکا که از اعضای اصلی آن هستند به اضافه کانادا، استرالیا و نیوزیلند است و توافقنامه 2007 نیز بر همین مبنا بین لندن و واشنگتن امضا شد. روزنامه استاندارد هم در نگاهی به این افشاگری ها، نوشته است: دولت انگلیس از همان سال 2005 در ائتلاف «پنج چشم» که از سال 1946 شکل گرفته است، شروع به بررسی این توافقنامه کردند. بنابر این گزارش، در آن زمان خبر انعقاد این توافقنامه منتشر شد اما مسئولان با برخی پنهان کاری ها، همه متن توافقنامه را منتشر نکردند و مدعی شدند دولت امریکا نخواهد توانست از اطلاعات به دست آمده علیه کسی استفاده کند و اطلاعات به دست آمده در اختیار دولت انگلیس قرار می گیرد تا آنها نظارت یا بازجویی از فرد مورد نظر را برعهده داشته باشند اما گروه های حقوق بشری انگلیس معتقدند حتی همین هم مورد سوال است که آیا دولت انگلیس حق دارد این گونه بر مردم خود نظارت داشته باشد؟