آرشیو شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۶
ایران شوک
۱۶

از سوی سازمان محیط زیست صورت گرفت: ستایش از 2 دامدار در شلیک نکردن به یوزپلنگ های گرسنه

دو دامدار که در حمله یوزپلنگ ها به گوسفندان و شترهایشان دست به اسلحه نبرده اند مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان حیات وحش، این دو مرد دامدار، پوردل نژاد راوری از راور کرمان و مجتبی ایلخانی از منطقه حفاظت شده درونه خراسان رضوی بودند که در سال های اخیر، گوسفند و شترهای خود را در اثر حمله گربه سانانی مانند یوز و پلنگ از دست دادند.

با این حال آنها هیچگاه دست به اسلحه نبرده و با وجود خسارت جدی، این گونه های ارزشمند را از بین نبرده و به آنها آسیبی وارد نکرده اند.

در عین حال سازمان محیط زیست تلاش کرد با گزارش رسمی این وقایع بخشی از خسارت آنها را جبران کند ولی کمبود منابع مالی و طولانی بودن روند کارهای اداری باعث شد تا این پروسه با دشواری و کندی روبه رو شود.

از همین رو به واسطه احساس مسئولیت و قانونمداری این افراد، همچنین عدم تلاش آنها برای از بین بردن این گربه سانان نادر، در همایش یوزپلنگ ایرانی از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست جوایز نقدی و لوح یادبودی به امضای خانم دکتر ابتکار دریافت کردند. یک کارشناس محیط زیست گفت: این گونه افراد می توانند کارشناسان خبره ای برای انجام بررسی و ارزیابی وضعیت جانوران در این مناطق بوده و مشارکت آنها لازمه هرگونه تلاش و برنامه حفاظتی است. وی افزود: این افراد بسیار به طبیعت علاقه مند بوده و درعین حال تجربه و دانش بالایی به سبب حضور مستمر در عرصه های طبیعی دارند، از همین رو جلب مشارکت آنها برای حفاظت از یوزپلنگ بسیار ضرورت دارد.

باید به خاطر داشت که نمی توان از همه دامداران انتظار چنین رفتاری را داشت و ممکن است در صورت عدم حمایت از دامداران و عدم پرداخت خسارات وارده به آنها، مواردی از تعارض گربه سانان بزرگ جثه مانند یوز و پلنگ به دا م های اهلی منجر به از بین رفتن این جانوران توسط افراد محلی شود. متاسفانه طی سال های اخیر حدود 5 یوزپلنگ آسیایی در مناطق مختلف کشور قربانی این تعارض شده اند. از همین رو حل این معضل که روبه افزایش نیز بود، نیازمند توجه جدی تر از سوی مسئولین است.