آرشیو پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲، شماره ۳۸۵۰
بازار
۱۰

بازار لوازم التحریر در محاصره اجناس گران خارجی

مریم موسی پور

داغ می شود؛ اما این بازار، یک بازار همیشگی است که در تمام فصول سال به هر حال مشتری خود را دارد؛ از کودکستانی و مدرسه ای گرفته تا ما بزرگسالان سن و سال دررفته!

نگاهی به وضع فعلی بازار لوازم التحریر نشان می دهد بسیاری از لوازم التحریر موجود در بازار خارجی است و در این میان جنس های چینی بیش از اقلام دیگر به چشم می آید. به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه ، تنوع بیشتر اقلام خارجی همراه کیفیت بالای شکل و بسته بندی آنها موجب شده است اقلام داخلی قدرت رقابت چندانی در این حوزه نداشته باشد. آنها معتقدند تولیدکنندگان داخلی باید بیشتر تلاش کنند محصولاتشان توجه مصرف کنندگان، بخصوص کودکان را به خود جلب کند. بویژه آن که لوازم التحریر سفیر فرهنگی بزرگی است که انگاره های ذهنی کودک را شکل می دهد.

از نظر قیمت نیز روشن است قیمت لوازم التحریر وارداتی بسیار افزایش یافته است، به طوری که در مقایسه با سال گذشته دست کم 60درصد رشد قیمت را شاهد بوده است.

این چنین است که اکنون باید برای خرید یک خودکار بیک معمولی 700 تومان بپردازید، حال آن که خیلی از ما خودکارهای بیک هفت تومانی را به یاد داریم. جدول زیر برخی قیمت های اقلام پرمصرف لوازم التحریر را نشان می دهد. با این توضیح که تنوع فراوان اقلام و تفاوت قیمت ها در نقاط مختلف شهر امکان گزارش یک قیمت واحد را میسر نمی کند. لذا قیمت های زیر با قید متوسط و حدود نقل شده است.

خودکار

مداد

مداد های قرمز معمولی را نیز می توانید با قیمت های 600 تا 850 تومان بخرید.

قیمت پاک کن نیز در بازار از 500 تومان شروع می شود. نوع کاوردار پاک کن ها را نیز با قیمت های حدود 6000 تومان می توانید در بازار بیابید.

مداد رنگی

دفتر