آرشیو یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲، شماره ۳۸۵۲
جهان
۶

درگیری شدید پلیس با معترضان اکراینی

امضا نشدن موافقت نامه تجاری اکراین و اتحادیه اروپا در روز جمعه باعث شد معترضان و مخالفان ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور این کشور جمعه شب به خیابان ها آمده و علیه اقدامات او تظاهرات کنند.

به گزارش شبکه یورونیوز، بیش از 20 هزار نفر در منطقه الویف در شرق اکراین و بیش از ده هزار نفر در میدان استقلال کی یف حضور یافتند و خواستار استعفای نخست وزیر و رئیس جمهور شدند. یکی از تظاهرکنندگان به یورونیوز گفت: ما اینجا حضور یافته ایم و زمان زیادی را اینجا سپری کرده ایم. جهان دیده است که می توانیم جلوی قدرت بایستیم. هیچ کس تصور نمی کرد پس از انقلاب نارنجی بتوانیم دوباره بسیج شویم، ما قدرت خود را به اثبات رسانده ایم.

بنا به گفته شاهدان، از این جمعیت حدود هزار نفر در میدان استقلال باقی مانده بودند، اما حوالی ساعت 4صبح دیروز نیروهای پلیس با حمله به این میدان، به طرز خشونت باری این محل را پاکسازی کردند. در همین زمینه، آندری شوچنکو، نماینده مخالفان در پارلمان اکراین در صفحه خود در توییتر اعلام کرد پلیس بامداد دیروز تظاهرکنندگانی را که خواستار برکناری رئیس جمهور کشور به علت خودداری از امضای توافق نامه با اتحادیه اروپا بودند، به شیوه ای خشونت آمیز متفرق کرد.

بر اساس اطلاعات سازمان های هماهنگ کننده در برپایی این اعتراضات مردمی، بیش از 40 نفر به دلیل آسیب های مختلف در جریان حمله پلیس به این تجمع در بیمارستان بستری شده اند. حدود 30 نفر از فعالان نیز توسط پلیس بازداشت شدند. یوری لوتسنکو، وزیر کشور سابق اکراین نیز که در جمع تظاهرکنندگان ضد دولتی در کی یف حضور داشت، با افسران پلیس ضدشورش گفت وگو کرد. همچنین شاهدان گفتند ماموران پلیس به سمت جمعیت نارنجک های بیهوش کننده پرتاب کرده و سپس برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شدند.

در همین حال، آرسنی یاتسنیوک، متحد اصلی یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین که هم اکنون در حبس به سر می برد، متعهد شد تظاهرات علیه دولت کی یف را در سراسر کشور ادامه دهد. اعمال خشونت علیه معترضان اکراینی، واکنش مقامات آمریکایی را نیز به دنبال داشته است. جفری پایت، سفیر آمریکا در اکراین در یک پیام توییتری نوشت: همچنان در تلاش هستیم تا بفهمیم چه رخ داده است، اما به طور قطع خشونت علیه معترضان آرام را محکوم می کنیم.