آرشیو یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲، شماره ۳۸۵۲
ایران
۱۵

یک قلاده پلنگ در استهبان کشته شد

عصر روز جمعه یک قلاده پلنگ در شهرستان استهبان در استان فارس کشته شد. مرگ این پلنگ از سوی یکی از اهالی به اداره محیط زیست استهبان گزارش شد.

آن طور که فعالان محیط زیست استهبان می گویند لاشه این پلنگ در نزدیکی فلکه ورودی شهر و در باغ های انجیر پیدا شده است.

رسول حاجی باقری، یکی از ماموران محیط زیست استهبان درباره علت مرگ این حیوان گفته است که احتمالااین ماده پلنگ به دلیل طعمه سمی کشته شده است.

بهادر دربندانی، یکی دیگر از ماموران اداره محیط زیست نیز دراین باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: احتمالااین ماده پلنگ به وسیله طعمه سمی کشته شده است، زیرا اثری از زخم و خراش در بدن پلنگ دیده نشد و در حوالی منطقه ای که لاشه پیدا شده، چند آغل گوسفند وجود دارد و احتمالادامداران از این روش برای کشتن پلنگ استفاده کرده اند.

به گفته وی، گوشت سگ و چوله (تشی یا خارپشت) غذای مورد علاقه پلنگ است و یکی از این نوع گوشت ها، همان طعمه ای بوده که سمی شده و پلنگ را کشته است.

دربندانی یادآور شد: لاشه پلنگ به مرکز استان منتقل شده است تا بررسی های لازم روی آن انجام شود.

آن طور که فعالان محیط زیست گزارش می دهند، جمعیت این گونه از گربه سانان بشدت رو به کاهش است و در اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست، در فهرست گونه های «در مرز تهدید به انقراض» قرار گرفته است. به طوری که محدود شدن زیستگاهش و در کنار آن کشتار این پستاندار، می تواند وضع بحرانی آینده او را فراهم سازد.

جمعیت این حیوان در گذشته در کوه های استهبان بسیار زیاد بوده که متاسفانه نابودی زیستگاه و کاهش شدید گونه های تغذیه، این حیوان را در معرض خطر انقراض قرار داده است و امروزه تعداد انگشت شماری از این پستاندار زیبا در منطقه استهبان وجود دارد.