آرشیو دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۵۴
صفحه آخر
۱۲

دادگاه اوکراین برگزاری هرگونه تظاهرات را در پایتخت ممنوع کرد

دادگاه «کیف» برگزاری تظاهرات در مرکز این شهر را تا 17 دیماه سال جاری ممنوع کرد.

با بالاگرفتن اعتراض ها و ناآرامی ها در شهر «کیف» و برخورد نیروهای امنیتی اوکراین با طرفداران همکاری با اتحادیه اروپا و «نارنجی ها» دادگاه منطقه ای این شهر اعلام کرد هرگونه برگزاری تجمع و تظاهرات تا 17 دیماه سال جاری ممنوع است. طبق اعلام این دادگاه، مخالفان دولت می توانند در سایر شهرها آزادانه تظاهرات کنند.

ناآرامی های «کیف» از حدود یک هفته پیش و به دنبال مخالفت «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور این کشور با پیوستن به اتحادیه تجاری اروپا آغاز شد. مخالفان دولت که از سوی احزاب و چهره های سیاسی نزدیک به نارنجی های این کشور حمایت می شوند. خواستار نزدیکی کشور به اتحادیه اروپا هستند اما دولتمردان این کشور می گویند شرایط اتحادیه اروپا برای پیوستن کشورشان به اتحادیه تجاری اروپا را نمی پذیرند.

از سوی دیگر، مخالفان دولت غرب ستیز اوکراین به شدت از سوی آمریکا و غربی ها مورد حمایت قرار می گیرند. در همین ارتباط خبر می رسد هم آمریکایی هاو هم اروپایی ها به شدت به نحوه برخورد نیروهای امنیتی اوکراین با طرفداران غربی ها واکنش نشان داده اند، به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی «لیناس لینکویسیوس» وزیرخارجه لیتوانی که کشورش ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد، گفت: استفاده از اهرم خشونت علیه معترضان در مرکز «کیف» شرم آور است. وی افزود: ما از دولت اوکراین می خواهیم تا به حقوق بشر احترام بگذارد و هماهنگ با اصول حاکمیت قانون حرکت کند. ما به دقت نظاره گر اوضاع در اوکراین هستیم.

دولت آمریکا نیز که به شدت از «یولیا تیموشنکو»، نخست وزیر دولت نارنجی و در بند اوکراین حمایت می کند نیز با صدور بیانیه ای علیه دولت این کشور موضع گیری کرد. وزارت خارجه آمریکا از «کیف» خواست به «حق آزادی بیان» احترام بگذارد.

همزمان با این حمایت ها، مخالفان دولت اوکراین اعلام کردند به زودی «اعتصاب» را به تظاهرات خود خواهند افزود.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» مخالفان اوکراینی روز شنبه اعلام کردند با هدف «برکناری رئیس جمهور» کشورشان، اعتصاب سراسری برگزار خواهند کرد.

درگیری ها بین مخالفان دولت و نیروهای امنیتی این کشور همچنان ادامه دارد.