آرشیو دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۵۴
حوادث - اخبار کشور
۱۱

دادستان: جاسوسی یکی از جرایم افاغنه در کرمان است

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: جاسوسی یکی از جرایم مهم افاغنه در کرمان است و 8 نفر جاسوس افغان روانه زندان های این استان شده اند.

یدالله موحد اظهار داشت: 280 هزار نفر افغانی در استان کرمان ساکن هستند که حدود 10 درصد جمعیت کرمان را تشکیل می دهند.

وی افزود: از این تعداد افغانی فقط 70 هزار نفر آنها دارای مجوز اقامت و تردد هستند و بقیه به صورت غیرمجاز اقامت دارند و بر اساس برآوردها این جمعیت حدود 120 هزار فرصت شغلی را اشغال کرده اند.

به گزارش فارس، این مقام قضایی کرمان را نخستین پذیرشگاه افاغنه در ایران دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از نقاط ممنوع اقامت اتباع افغانستان به شمار می آیند، استان کرمان به بهترین پذیرشگاه آنها تبدیل شده است.

موحد تصریح کرد: اکنون 30 درصد جرائم استان کرمان از سوی اتباع افغان انجام می شود.

دادستان عمومی کرمان افزود: در چهار ماه نخست سال گذشته 439 افغان از سوی مراجع قضایی به زندان های استان کرمان معرفی شده اند که 51 نفر به اتهام قتل و مشارکت در قتل و 216 نفر در حوزه مواد مخدر روانه زندان شده اند.

موحد افزود: همچنین 78 نفر در حوزه سرقت که سه فقره از سرقت ها مسلحانه بوده، 10 نفر در حوزه بزه محاربه و اقدام علیه امنیت ملی و همکاری و مشارکت مسلحانه با گروهک القاعده، چهار نفر به اتهام آدم ربایی و هشت نفر جاسوس و یک نفر هم به علت حمل و نگهداری سلاح جنگی روانه زندان شده اند.

دادستان کرمان با اعلام اینکه هم اکنون 250 تبعه افغانستان در زندان مرکزی شهرستان کرمان در حال تحمل کیفر هستند، تصریح کرد: به طور کلی اتباع افغانستان در پنج حوزه جعل اوراق هویتی، خرید مال مسروقه در کارگاه های ضایعاتی، جرائم منافی عفت ناشی از تفاوت های مذهبی، مواد مخدر و جاسوسی، رقم قابل توجهی از مجرمان را به خود اختصاص می دهند.