آرشیو دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۲۴
بین الملل
۵

اولین انتخابات شوراها در لیبی پس از 42 سال

مردم لیبی برای اولین بار پس از 42 سال به پای صندوق های رای رفتند تا نمایندگان خود در شوراهای شهر را انتخاب کنند. برپایی این انتخابات در شرایطی صورت گرفت که سراسر لیبی به ویژه طرابلس همچنان با درگیری های تروریستی و در ناآرامی به سر می برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی القدس العربی کمیته عالی انتخابات شوراهای شهر لیبی در بیانیه ای در این باره گفت: عملیات رای گیری در شهرهای البیضاء، شحات، تازربو و بنت بیه، شروع شد و تا پایان رای گیری برای انتخاب شوراهای شهر که تعداد آن ها به 102 شهرداری می رسید، ادامه یافت. این کمیته افزود: انتخابات به طور طبیعی و در وضعیت عادی امنیتی برگزار شد، ولی معترضان در منطقه «بنت بیه» نزدیک به شهر «ابوباری» در جنوب لیبی به دفاتر رای گیری حمله کردند.

منابع امنیتی در شهر ابوباری گفته اند معترضان همه تجهیزات مربوط به رای گیری را در سه مرکز در شهر ابوباری از بین بردند.

گفته می شود این افراد وابسته به گروهی هستند که اکنون چاه نفتی را که شرکت «رپسول» اسپانیا اداره می کند، بسته اند.40 هزار عضو کمیته مرکزی انتخابات شهری و کمیته های فرعی در روند برگزاری انتخابات مشارکت داشتند و انتخابات به مدت 12 ساعت از صبح تا شب ادامه داشت.

گزارش های دیگر از لیبی حاکی است 40 نفر از زندانیان زندانی در شهر سبها در جنوب این کشور پس از حمله مردان مسلح به این زندان موفق به فرار شدند. به گزارش آسوشیتدپرس یک مقام امنیتی محلی با اعلام این خبر افزوده است: مردان مسلح یک روز قبل از تیراندازی به سوی زندان، به زندانیان کمک کردند پس از تهدید نگهبانان فرارکنند.

شعبان نصر رئیس زندان مدعی شده ده ها زندانی بعدا خود را تسلیم کرده اند. موارد فرار از زندان در لیبی با توجه به تازه کار بودن ماموران پلیس و نیروهای ارتش که قادر به تامین امنیت کشور نبوده و به شبه نظامیانی اتکا دارند که در جنگ داخلی سال 2011 مشارکت داشتند، بسیار زیاد است. این شبه نظامیان که معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی را سرنگون کرده اند اغلب فراقانونی عمل می کنند.