آرشیو چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲، شماره ۲۸۴۸
سیاسی
۳

وزیرامور خارجه: امریکا کانال بسیار مهمی است

محمد جواد ظریف در گفت وگو با تایم درباره مذاکرات ایران و امریکا گفت: این امر از مدت ها پیش – احتمالاسه سال پیش – آغاز شده بود. مذاکره کننده هسته یی ما در آن زمان دکتر جلیلی با بیل برنز [معاون وزیر خارجه امریکا] در حاشیه ژنو دیدار کرد و از آن زمان، مذاکراتی بین ایران و امریکا در داخل و خارج از چارچوب گروه 1+5 انجام شده است. این رویدادها رخ داده اند و من فکر می کنم برخی نتایج مثبت داشته اند.

وی افزود: فکر می کنم اگر گفت وگوهای دوجانبه بین ایران و اعضای مختلف گروه 1+5 انجام نمی شد نمی توانستیم به نتیجه مثبت دست یابیم. دیدارهای بین ایران و شش کشور و کاترین اشتون معمولابسیار رسمی باقی می مانند. اگر می خواهید که به نتیجه یی برسید باید با تمام این کشورها به صورت انفرادی و نیز جمعی گفت وگو کنید. بنابراین ما با تمام اعضای گروه 1+5 دیدار کردیم. اما گفت وگو با فرانسه، روسیه یا حتی انگلستان برای ما مساله بزرگی نبود. اما موضوع امریکا فرق داشت و مذاکره ما با امریکا در حاشیه گروه 1+5 خود تبدیل به داستانی دیگر شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این کانال هنوز هم ادامه دارد نیز گفت: زمانی که همکاران من به وین می روند احتمالاگفت وگوهایی حاشیه یی با مقامات امریکایی داشته باشند و این کانالی بسیار مهم است.

وزیر امور خارجه درباره رابطه با عربستان گفت: درباره عربستان سعودی نیز باید بگویم که آمادگی خود برای سفر به عربستان را اعلام کرده ام. جلساتی ترتیب داده شد اما مشکلاتی در تنظیم آنها ایجاد شد. ما نمی توانیم برنامه ریزی تمام جلسات را برعهده داشته باشیم. ما تصمیم می گیریم که چه زمانی برای سفر مناسب تر است. این به معنی وجود اختلاف سیاسی میان ایران و عربستان نیست. مسائلی هستند که در آن نظرات متفاوتی داریم. در هر خانواده یی اختلاف نظراتی وجود دارد، حتی میان خواهر و برادر. مسائلی هستند که در آن نظرات، نگرش ها، راهبردها و تاکتیک های متفاوتی داریم. این به آن معنی نیست که آنها آماده دیدار با من نبودند.