آرشیو چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۳۲
بین الملل
۵
آسیا

تلاش دوباره کری برای ایجاد صلح ناممکن

در آستانه بازگشت جان کری وزیرخارجه امریکا به خاورمیانه برای احیای مذاکرات سازش، فلسطینی ها با موجی از مخالفت ها به استقبال وی رفتند. رژیم صهیونیستی نیز پیشاپیش این سفر گفته که چشم انداز سازش نزدیک نیست.

جان کری وزیر امورخارجه این کشور امروز به منظور دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به اراضی اشغالی و کرانه باختری سفر می کند. سفر جان کری به اراضی اشغالی و کرانه باختری نهمین سفر وی به منطقه از ماه مارس است. پیش از آمدن کری به خاورمیانه، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تشکیلات خودگردان و جنبش فتح را به توقف فوری مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی فراخواند.

این جنبش همچنین خواستار تلاش جدی تمامی طرف ها برای تحقق آشتی ملی و ایجاد شراکت حقیقی بین تمامی گروه های فلسطینی شد. به گزارش شبکه الجزیره، تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با انتقاد از پیشنهادهای اخیر جان کری مبنی بر ابقای نیروهای نظامی اسرائیل در منطقه «غور اردن»، نسبت به فروپاشی تلاش ها برای برقراری صلح در منطقه هشدار داد. یاسر عبد ربه، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: ایده های «امنیتی» که جان کری طی سفر اخیرش به قدس ارائه داد، با قوانین بین المللی تناقض دارد و تلاش ها برای برقراری صلح را به شکست می کشاند.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در جلسه اعضای حزب لیکود اعلام کرد: هر توافقی درخصوص روند صلح به دست آید به رفراندوم عمومی گذاشته می شود، ما اکنون به توافق نهایی صلح با فلسطینیان نزدیک نیستیم.

اینها در حالی است که ادامه سیاست شهرک سازی از سوی صهیونیست ها در مناطق فلسطینی و مخالفت جریان های فلسطینی با ادامه مذاکرات در چنین شرایطی، مذاکرات را بی نتیجه گذارده و عملا به محاق برده است.