آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۶۶
دانش و پژوهش
۸

15 سال فرصت برای پیشگیری از سکته مغزی

رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به این که تصلب شرایین یا آترواسکلروز علت بروز تنگی عروق گردن (کاروتید) است، گفت: بررسی های به عمل آمده از بیماران مبتلابه سکته های مغزی نشان می دهد 5 درصد آنان به کاروتید مبتلاهستند و به طور کلی 26 درصد آنان بر اثر این تنگی به سکته های مغزی مبتلامی شوند.

دکترمحمدرضا قینی افزود: در افراد مبتلابه سکته های مغزی زمینه های خطری نظیر دیابت- فشارخون بالا- ناراحتی های قلبی- تنگی عروق گردن و همچنین مصرف دخانیات به عنوان فاکتورهای خطر محسوب می شوند که نیاز به کنترل جدی دارند.

وی ادامه داد: در ایران دستورالعملی وجود ندارد که رگ گردن تمام افرادجامعه مورد بررسی قرار بگیرد بنابراین معمولادرافرادی که زمینه تنگی عروق گردنی دارند اگر این تنگی بالای 70 درصد باشد بیماران مورد نظر کاندیدای عمل جراحی می شوند.

به گفته وی عمل جراحی با استفاده از بالنی برای بازکردن تنگی رگ انجام می شود که در اصطلاح به آن اقدام مداخله ای گفته می شود.

جراح مغز و اعصاب هشدار داد: ارث- رژیم غذایی- عوامل محیطی و مصرف دخانیات در بروز تنگی عروق گردنی و درنهایت سکته های مغزی نقش بسزایی دارند.

وی همچنین اظهار داشت: بروز سکته های مغزی برای افراد یک حادثه ناگوار است و بسیاری از افراد مبتلابه فاکتورهای خطر مذکور 10 تا 15 سال بعد دچار سکته مغزی می شوند بنابراین امکان پیشگیری قبل از سکته ممکن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در تمام مجامع علمی و بهداشتی جهانی تاکید بر پیشگیری از ابتلابه فاکتورهای خطر از اهمیت خاصی برخوردار است نه این که افرادپس از وقوع سکته مغزی تازه به فکر درمان بیفتند.