آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۶۶
صفحه آخر
۱۲

کرزای: در حال مذاکره با سران طالبان هستم

رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد رهبران طالبان این کشور در حال مذاکره با او هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «حامد کرزای» در سفر به هند به خبرنگاران گفت: من می توانم به شما بگویم که آنان (طالبان) در حال مذاکره با من هستند. او از آمریکا نیز خواست به جای اتخاذ دیپلماسی محرمانه، او را در انجام مذاکرات صلح با طالبان کمک کند.

هرچند کرزای در ارتباط با مذاکرات خود با طالبان توضیحات بیشتری نداد، ولی روزنامه اردوزبان «امت» چاپ پاکستان اعلام کرد، «ملاعبدالغنی برادر» از طرف طالبان با کرزای گفت وگو می کند. ملابرادر مرد شماره دو سابق طالبان است که اخیرا به درخواست رئیس جمهور افغانستان، از زندان در پاکستان آزاد شده است.

یک عضو شورای مرکزی طالبان در این باره گفت، ملابرادر اجازه مذاکره با آمریکا را ندارد و از طرف طالبان فقط مجاز است که با کرزای گفت وگو کند. ملابرادر یکی از افراد مورد اعتماد ملاعمر است.

هم اکنون ملابرادر از طرف طالبان تلاش می کند رئیس جمهور افغانستان را به امضا نکردن توافقنامه امنیتی کابل - واشنگتن متقاعد کند. در صورتی که کرزای از امضای توافقنامه سر باز زند، طالبان به گفت وگوی خود با وی در دیگر زمینه ها نیز ادامه خواهد داد. هم اکنون دولت کابل برای امضای توافقنامه تحت فشار آمریکا قرار دارد. ناتو نیز از کابل خواست تا سه ماه دیگر توافقنامه امنیتی را امضا کند.

هلاکت 23 شبه نظامی طالبان

نیروهای دولتی افغان تحت پوشش ناتو، در استان های «کنر»، «ننگرهار»، «لقمان»، «جوزجان»، «غزنی»، «خوست» و هلمند دست به عملیات زدند و طی آن، توانستند 23 شبه نظامی طالبان را بکشند و 21 شورشی دیگر را زخمی کنند. در این عملیات مقادیری بمب و ادوات نظامی هم کشف و ضبط شد.

شبه نظامیان طالبان نیز با اقدام به انفجار دو بمب در استان های هلمند و اروزگان، پنج نظامی افغان را کشتند و سه تن دیگر را زخمی کردند.