آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۶۶
صفحه آخر
۱۲

واشنگتن پست: اوباما متوجه نیست آمریکا درحال فروپاشی است

یک روزنامه آمریکایی باراک اوباما را به «میخاییل گورباچف» تشبیه کرد و در ارتباط با تکرار تجربه شوروی در آمریکا هشدار داد.

به گزارش ایرنا، واشنگتن پست در مقاله خود نوشته است که اصلاحات «باراک اوباما» مثل گورباچف، از روی حسن نیت هم انجام می شود، اما مانند کاری که آخرین رهبر شوروی کرد، همه قدرت یک ابرقدرت (آمریکا) را بر باد می دهد و امروز ریشه اصلی نگرانی همه متحدان آمریکا نیز همین مسئله است.

نویسنده با اشاره به افول ابرقدرتی آمریکا در جهان می نویسد: مهمترین دستاورد اوباما، قوی تر شدن قدرت های محوری یعنی سه کشور روسیه، چین و ایران است.واشنگتن پست می افزاید: در دیدگاه بسیار بدبینانه، این رقبای آمریکا در موقعیت کنونی که عقب نشینی آمریکا کاملامشهود است، فرصت را مغتنم دیده اند تا فضا را برای تغییر دستور کار جهانی آماده سازند و این نگرانی ها قابل توجیه است، چرا که دغدغه بسیاری از متحدان آمریکا هم هست.

یکی از مفسران سیاسی عرب در این باره می گوید: آیا دولت اوباما اصلامتوجه اهمیت این مسئله هست که در این گوشه از جهان؛ شان و منزلت آمریکا به طور کلی فرو ریخته است؟

نکته قابل تا مل این است که اوباما هم مانند گورباچف کوشید تا خطاهای گذشته کشورش را به نحوی جبران و اصلاح کند و فرآیندی که اوباما آن را سرلوحه کار خود قرار داد، به طور کل قدرت آمریکا را مخدوش کرد و به تبع آن هم متحدان آمریکا آسیب پذیرتر از گذشته شدند.

در ادامه این مقاله آمده است: در عراق، آمریکا افزون بر 3000 میلیارد دلار هزینه کرد و ضمن آن که خون های بسیاری هم ریخته شد، اما امروز دولت عراق به کارگزار فعال ایران تبدیل شده و آمریکا هم کاملانسبت به آن منفعل مانده است.

در افغانستان آمریکا بی وقفه در حال هزینه کردن است اما «حامد کرزای» مقابل آمریکا موضعگیری می کند.

کشورهای جهان نگران آن هستند که اوباما اصلامتوجه نیست که قدرت آمریکا رو به افول است.

واشنگتن پست هشدار می دهد: اوباما هم مانند گورباچف، پیامدهای ناگوار تغییر یک سیستم از مد افتاده فرسوده را پیش بینی نکرده است.