آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۶۶
ورزشی - اخبار کشور
۹

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: خطر خشک شدن 40 تالاب ایران

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 40 تالاب ایران با مساحت یک میلیون هکتار به دلیل بی توجهی به کارکردهای زیست محیطی بین 40 تا 100 درصد خشک شده اند.

«احمدعلی کیخا» در جلسه امضا و مبادله سند نهایی مرحله دوم طرح زیست محیطی تالاب بین المللی انزلی با سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) افزود: در معرض خطر بودن این تالاب ها به دلیل بی توجهی به کارکردهای زیست محیطی است که در این رابطه باید مردم و مسئولان رویکرد خود را نسبت به تالاب ها تغییر دهند.

وی اظهار کرد: باید تلاش کرد تا تالاب انزلی و دیگر تالاب های کشور به چنین سرنوشتی دچار نشود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از 24 نوع تالاب در جهان، 41 نوع آن در ایران وجود دارد که از تنوع زیستی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند.

وی روند خشک شدن دریاچه ارومیه را از دغدغه های اصلی سازمان محیط زیست خواند و گفت: احیای این دریاچه از یک سو خواست ملی است و از سوی دیگر اراده دولت نیز بر این مهم است و باید این معضل هر چه سریع تر رفع شود.

کیخا یادآور شد: در گذشته سطح زیر کشت اراضی محدوده این دریاچه 158 هزار هکتار بود که اکنون این اراضی به 450 تا 700 هزار هکتار در این منطقه رسیده است.

وی ادامه داد: اگر سطح اراضی زیر کشت این محدوده 300 هزار هکتار توسعه یافته باشد، حدود چهار و نیم میلیارد متر مکعب از آب این دریاچه به این اراضی هدایت شده است.

به گفته کیخا، تاکید رئیس جمهوری بر این است که سریعتر برای حل مشکل دریاچه ارومیه جلسه تشکیل شده و نسبت به رفع آن اقدام شود.