آرشیو سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۳۷
سیاسی
۲۳

عقب نشینی سنا از تحریم های بیشتر

پس از حمایت برخی از سناتورهای تاثیرگذار کنگره امریکا از جمله رئیس کمیته بانکداری سنا از رویکرد دیپلماتیک کاخ سفید، اکنون برخی از جمهوریخواهان تندروی امریکایی هم از لزوم توقف شش ماهه تحریم ها حمایت کرده اند.

از مشهورترین سناتورهای تندرو و مخالف مذاکره باید به جان مک کین اشاره کرد که با ادبیات تازه ای درباره مذاکرات هسته ای موضعگیری کرده است. این سناتور جمهوریخواه در اظهارات جدید خود گفته که کنگره در حال حاضر موضوع تحریم های بیشتر علیه ایران را از دستور کار خود خارج کرده است.

وی در گفت و گویی کوتاه با خبرگزاری سی بی اس همچنین تلویحا حق غنی سازی ایران را به موجب موافقتنامه ژنو تایید و اذعان کرده است که «حق» ایران برای غنی سازی به شکل ضمنی در این موافقتنامه وجود دارد. در همین حال رویترز هم خبر داده که «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» هفته گذشته با مقامات اسرائیل در خصوص توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو گفت و گو کرده است. هدف از این رایزنی ها جلب حمایت تل آویو برای حمایت از توافق شش ماهه ژنو بوده است. این گفت و گوها در ادامه تلاش های مقامات دولت امریکا برای متقاعد کردن جریان های تندروی کنگره و لابی های صهیونیستی صورت می گیرد. اکنون هم رهبران جریان های تندروی سنا به نوعی عقب نشینی کرده اند.