آرشیو سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۳۷
اجتماعی
۴

اخبار کوتاه

اموال زیرخاکی بخشی از هویت ملی است

در یکی - دو روز گذشته خبری روی خروجی خبرگزاری ها منتشر شد که باز هم نشان از اجرای احکام دیوان عدالت اداری بر بدنه نحیف میراث فرهنگی بود؛ اما این بار گویا تصمیم بر این است نتوانیم میراثی که از میراث داران روی زمین جا مانده با کمک مردم به دست اهلش بسپاریم. در این خبر آمده است: «با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبه هیات وزیران مبنی بر تعلق اموال زیرخاکی به دولت ابطال شد.»

محمدرضا کارگر، مدیر کل اداره موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی در این باره به شبکه ایران گفت: طبق قانونی که پیش از این اجرا شده بود، اگر فردی شیئی را از جایی به دست آورد (چه شخصی و چه غیر شخصی) ثبت و ضبط دولت خواهد شد، اما گویا ظاهرا شورای نگهبان این کار را خلاف شرع دانسته و با ایراد بر آن گفته است اگر از ملک شخصی شیء به دست آید، به نام آن فرد خواهد بود. وی افزود: این قانون هرآنچه که باشد با روح قانون میراث فرهنگی مغایرت دارد و قطعا اجرا نخواهد شد.

مشروح این گزارش را می توانید در شبکه ایران به نشانی (inn.ir) ببینید.

فانی: بانک فرهنگیان متحول می شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که بخش عمده ای از بانک «سرمایه» متعلق به فرهنگیان است گفت: در صورت موافقت رئیس جمهور شاهد تحول در این بخش خواهیم بود.

علی اصغر فانی با بیان این که بانک فرهنگیان زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است،گفت: در حال حاضر

5/8 درصد یعنی یک میلیون دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند، در حالی که اگر تسهیلاتی را قایل شویم و از بخش غیردولتی حمایت کنیم، این 5/8 درصد تا دو سال آینده به 12 درصد قابل افزایش است.