آرشیو سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۳۷
ایران شوک
۱۵

رقابت روبات های امدادگر در فلوریدا

گروه شوک: محققان و دانشجویان امریکایی در رقابتی تماشایی، روبات های جست وجوگر و امدادگر را در مقابل داوران به نمایش گذاشتند.

براساس گزارش های منتشر شده، 17 روبات کاملا هوشمند که توانایی شناسایی مجروحان و حادثه دیدگان را در شرایط بحرانی و بلایای طبیعی دارند، در شهر «هومستید» واقع در فلوریدای امریکا با یکدیگر به رقابت پرداختند.

یکی از این روبات ها پس از کسب بالاترین امتیاز با دریافت جایزه دو میلیون دلاری در جایگاه بخشی از پروژه آژانس تحقیقاتی وزارت دفاع امریکا مورد استفاده قرار می گیرد. اعلام وضعیت هشدار، نجات مصدومان از زیر آوار، انتقال حادثه دیدگان تصادف های هولناک و یاری رساندن به مجروحان بلایای طبیعی ازجمله ویژگی ها و کاربردهای منحصربه فرد این سازه های بشری است. اندازه و وزن این روبات ها به همراه شکل ظاهری شان موجب شگفتی داوران شد. بلندقامت ترین روبات 82/1 متر طول و 136 کیلوگرم وزن دارد. هر کدام از آنان براساس نوع خدمات رسانی دارای ابعاد و اندازه های مختلفی هستند. روبات طراحی شده ناسا نیز در میان این روبات های مسابقه ای به چشم می خورد که برای عملیات امداد و نجات و کشف مواد و گازهای سمی در کرات کیهانی طراحی شده است. دانشمندان بر این باورند با ورود این پدیده های نوین تحولی کاملا گسترده در عرصه های مختلف به وجود آید و دستیابی به مناطق غیرقابل عبور محقق شود.