آرشیو سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۳۷
بین الملل
۵

کودتا در سودان جنوبی ناکام ماند

شورش نظامیان علیه دولت سودان جنوبی که گفته می شد کودتا علیه دولت این کشور بوده، ناکام ماند. به گزارش ایرنا، منابع نظامی در جوبا گفتند: گروهی از نیروهای ارتش مردمی وابسته به گارد ریاست جمهوری در جوبا پایتخت سودان جنوبی، یک انبار مهمات متعلق به فرماندهی کل ارتش این کشور را تصرف کردند. این شورش به رهبری ریاک مشار، معاون سابق رئیس جمهوری سودان جنوبی بود و آنان کوشیدند که مقر وزارت دفاع این کشور را تصرف کنند. اما همگی این افراد در تیراندازی ها کشته شدند.

به گزارش منابع خبری از جوبا، ساعتی پس از وقوع این حمله، از شدت تیراندازی ها در اطراف وزارت دفاع سودان جنوبی کاسته شده و درگیری ها در شمال غربی پایتخت متمرکز شد. در جریان این درگیری ها از سلاح های سنگین هم استفاده شده است.

به نظر می رسد حوادث دیروز جوبا چه شورش مسلحانه نامیده شود و چه کودتا، موفقیت آمیز نبوده است. تلاش برای تصرف وزارت دفاع از سوی شورشیان سودان جنوبی شکست خورد و درگیری ها به صورت تعقیب و گریز ادامه دارد.

برخی کارشناسان می گویند که این حرکت گروه شورشی حاوی پیامی برای حزب حاکم بر سودان جنوبی است. جلسات کادر رهبری حزب حاکم بر سودان جنوبی برگزار شده و گفته می شود که اختلاف هایی در راس هرم رهبری این حزب وجود دارد. ناآرامی های دیروز سودان جنوبی نیز به شکلی نشان دهنده وجود این مشکل در کادر رهبری این کشور است. ویژگی های قبیله ای حاکم بر جامعه سودان جنوبی هم یکی از علل تشدید اختلاف ها حتی بین رئیس جمهوری و معاون او عنوان شده است.