آرشیو پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲، شماره ۲۸۵۵
ادب و هنر
۱۲

دو فیلم ایرانی در 50 فیلم منتخب منتقدان

وبسایت سینمایی ایندی وایر با نظرسنجی از 240 منتقد سینما 50 فیلم برتر سال 2013 را معرفی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در این نظرسنجی فیلم «12 سال بردگی» به کارگردانی استیو مکویین با 836 امتیاز و 120 رای رده نخست را به خود اختصاص داد. دو فیلمساز ایرانی با تازه ترین ساخته های خود در فهرست 50 فیلم برتر سال حضور دارند. «مثل یک عاشق» به کارگردانی عباس کیارستمی با 157 امتیاز و 27 رای در رده 22 قرار گرفته و «گذشته» ساخته اصغر فرهادی با 98 امتیاز رتبه سی ام را به خود اختصاص داده است.

«مثل یک عاشق» در توکیو با حضور بازیگران ژاپنی ساخته شده و درباره یک دختر دانشجو، دوست مکانیک او و یک استاد سالخورده دانشگاه است که وارد زندگی دختر می شود. «مثل یک عاشق» تولید سال 2012 است اما امسال در امریکای شمالی اکران شد.

تازه ترین فیلم فرهادی نیز یکی از نامزدهای جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان است و به نمایندگی از ایران در بخش فیلم خارجی زبان جوایز اسکار رقابت می کند. «گذشته» نخستین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای بره نیس بژو شد.

بسیاری از فیلم های منتخب در فهرست 10 فیلم برتر سال به انتخاب منتقدان هم حضور دارند و تعدادی از آنها مورد توجه تعداد کمتری از منتقدان قرار گرفته اند.