آرشیو چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۷۳
اخبار کشور
۳

واکنش معاون وزارت خارجه به ماجرای فساد اقتصادی ترکیه

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه درباره ایرانی دستگیر شده در ترکیه به جرم مفاسد اقتصادی گفت: این فرد سمت رسمی ندارد و کارهای وی نیز با دولت نبوده است.

ابراهیم رحیم پور در گفت وگو با مهر درباره مسائل اخیر ترکیه و ایرانی دستگیر شده در این قضیه گفت: این موضوع چند روزی است که در رسانه های ترکیه خیلی بزرگ شده است، موضوع هم تنها مربوط به یک ایرانی نیست. مسئله فراتری در سیستم ترکیه است که ظاهرا درگیری های پشت پرد ه ای بوده است که به صحنه آمده و ما نیز شاهد این فعل و انفعالاتی که تاثیراتی را در داخل ترکیه گذاشته است، هستیم. در این میان اسم یک فرد ایرانی و فعالیت های صرافی که داشته و معاملاتی را که انجام می داده، مطرح شده است. هنوز در شرایطی که بتوانیم درمورد این ایرانی نظر بدهیم، نیستیم و در حال بررسی هستیم.

در مورد ترکیه نیز یک مسئله داخلی و مسئله بزرگی است که در سیستم داخلی ترکیه فعل و انفعالات بسیاری انجام شده است و به نظر می رسد که خیلی ربط مستقیمی به ما نداشته باشد. البته حرف های مختلفی در مورد ارتباط این موضوع با مسائل اقتصادی ایران مطرح است و ما هنوز در شرایطی نیستیم که بخواهیم قضاوت کنیم و یا اینکه ببینیم از کل ماجرا چقدر مربوط به ایران می شود، ما به نظر می رسد که یک موضوع پیچیده است که ابعاد بیشتری دارد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در ادامه درباره ایرانی دستگیر شده در ترکیه، افزود؛ این فرد آنطور که اعلام کرده است، ایرانی است و ظاهرا تردیدی هم در ایرانی بودن وی وجود ندارد هر چند که همسر وی ترک است، اما این فرد سمت رسمی ندارد و کارهای وی نیز با دولت نبوده است. او در زمینه کارهای صرافی و بانکی تحرکاتی داشته است که نمی دانیم چقدر مربوط به ایران می شود. اینها شنیده هایی است که در رسانه های ترکیه آمده است. در یک هفته گذشته در ترکیه دستگیری های مختلفی صورت گرفته که ابعاد رسانه ای بسیاری داشته است.