آرشیو شنبه ۷ دی ۱۳۹۲، شماره ۳۸۷۴
جهان
۶

نگرانی آمریکا از تروریست خواندن اخوان المسلمین مصر

پس از آن که دولت مصر در ادامه فشارهای خود بر گروه اخوان المسلمین، اعضای این جماعت اسلامی را تروریست معرفی کرد، واکنش های انتقادی نسبت به این موضوع مطرح شد.

به گزارش فارس، درهمین زمینه جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: جان کری در گفت وگویی تلفنی با نبیل فهمی، همتای مصری خود مراتب نگرانی واشنگتن را درباره تروریست اعلام شدن گروه اخوان المسلمین بیان کرده است. وی افزود: جان کری این اقدام دولت موقت مصر و بازداشت های اخیر چند نفر از اعضای اخوان المسلمین را محکوم کرده است.

این در حالی است که پس از معرفی اخوان المسلمین به عنوان گروه تروریست، بازداشت اعضای وابسته به این گروه شدت گرفته است. در تازه ترین این اقدامات، دادستانی کل مصر 34 نفر از اعضای اخوان المسلمین را به اتهام عضویت در این گروه بازداشت کرد. به گزارش ایسنا، پلیس این کشور هفت نفر از اعضای اخوان المسلمین را در اسکندریه از جمله مصطفی جمعه امین، پسر معاون رهبر اخوان بازداشت و پرونده آنها را به دادگاه ارجاع داد. دادستان کل هم چنین 11 نفر از اعضای اخوان المسلمین را پس از درگیری های صورت گرفته در دانشگاه الزقازیق به 15 روز حبس محکوم کرد.

همچنین در استان الشرقیه، نیروهای پلیس مصر 16 نفر از طرفداران اخوان المسلمین را به اتهام پیوستن به این گروه تروریستی و رواج افکار آن و تحریک به خشونت بازداشت کرد. از سوی دیگر، هانی عبدالطیف سخنگوی وزارت کشور مصر اعلام کرد: از این پس هر فردی در تظاهرات اخوان المسلمین شرکت کند، پنج سال زندانی خواهد شد و مجازات رهبران این سازمان اعدام خواهد بود. در همین حال، وزارت کشور مصر اعلام کرد در درگیری روز پنجشنبه نیروهای امنیتی مصر با دانشجویان در دانشگاه الازهر یک دانشجوی این دانشگاه کشته شد و هفت نفر نیز در این ارتباط بازداشت شدند. همچنین منابع خبری از انفجار یک اتوبوس شهری در قاهره خبر دادند که در جریان این انفجار یک نفر کشته و حداقل چهار نفر دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر در دیدار با نظامیان این کشور با درخواست از مردم این کشور برای عدم نگرانی نسبت به اقدامات تروریستی تاکید کرد: ما همچنان به مبارزه با تروریسم ادامه می دهیم و می توانیم مصر را به سمت ثبات، امنیت و پیشرفت ببریم.