آرشیو پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲، شماره ۳۸۸۲
اقتصاد
۴

سیف: اسناد ادعایی بابک زنجانی غیرقابل اتکاست

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت قرار بود به دستور این وزارتخانه به حساب بانک مرکزی واریز شود که این اتفاق نیفتاد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ولی الله سیف دیروز در حاشیه نشست هیات دولت در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی پرونده ای برای بابک زنجانی در دست بررسی دارد یا خیر، افزود: این شخص همواره با ارائه مستندات غیرقابل اتکا ادعا می کرد مبلغ را به حساب بانک مرکزی واریز و بانک مرکزی نیز آن را تائید کرده است.وی اضافه کرد: اما بابک زنجانی نمی گفت که چه شخصی در بانک مرکزی آن را تائید کرده است، در حالی که این موارد همیشه از سوی بانک مرکزی تکذیب می شد و بانک مرکزی تائید نشدن ادعای این شخص را اعلام می کرد.

سیف گفت: ما در شرایط فعلی، منتظر رسیدگی مراجع قضایی به این پرونده هستیم و متعاقب آن می توانیم نظر دهیم.

80 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانک ها

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: مبلغ 80 هزار میلیارد تومان درخصوص مطالبات معوق بانک ها صحت دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چه ساز و کاری برای وصول مطالبات معوق وجود دارد، افزود: البته شاخصی که میزان مطالبات معوق را با آن می سنجد، نسبت به کل مانده تسهیلات بانکی در گذشته 25 درصد بود و اکنون به 15 درصد رسیده است، در حالی که استاندارد بین المللی آن 2 تا 4 درصد است.

وی شرایط تحریمی، تسهیلات تکلیفی و تبصره ای، نگاه دستوری به بانک ها و برخی جریانات سوء را در شکل گیری مطالبات معوق دخیل دانست و گفت: بانک مرکزی دراین باره کارگروهی را تشکیل داده و اطلاعات ریز را از بانک ها می گیرد و بر این اساس اقدامات بعدی را تعیین تکلیف می کند.

سیف با اشاره به این که احتمال وجود سفارش در برخی پرونده های مربوط به مطالبات معوق بانکی وجود دارد، تصریح کرد: بر این اساس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی این موضوع را به بحث گذاشته است؛ البته در این ستاد از همه قوا حضور دارند که حمایت آنها بویژه حمایت قوه قضاییه موجب می شود پرونده ها با سرعت بیشتری رسیدگی شود.