آرشیو پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲، شماره ۳۸۸۲
صفحه آخر
۲۰
نکته

برای بیماران کمپوت نبریم

امین جلالوند

می گویند نوع تغذیه بیمار، داروی اوست. یعنی اگر بیماری از خوردنی های مناسب و متناسب با نوع بیماری اش استفاده کند، فرآیند درمان آن بیمار نیز سریع تر و موفقیت آمیزتر پیش خواهد رفت. اما کافی است سری به بیمارستان های کشور بزنید و به محصولات غذایی که عیادت کنندگان برای بیماران می آورند، نگاهی اجمالی بیندازید. بیشتر این خوراکی ها نه تنها برای سلامت بیمار مفید نیست، حتی گاه به تشدید عوارض بیماری هم کمک می کند.

آوردن انواع کمپوت ها، شیرینی ها، شکلات ها و آبمیوه های صنعتی؛ اولین گزینه هایی است که معمولابرای عیادت از بیماران به ذهنمان خطور می کند و حتی گاهی این خوراکی ها به دیگر هم تختی های بیمار هم تعارف می شود، در صورتی که همه این محصولات برای سلامت بیمار مضر است و نه تنها تاثیری در بهبود وضع او ندارد، بلکه عوارض بیماری را حادتر هم خواهد کرد.

یعنی در حالی که عیادت کنندگان بیمار با آوردن این محصولات غذایی مضر، قصد دارند به بیمارشان در طی کردن روند بهبودی کمک کنند و آرزوی سلامتش را دارند، اما با آوردن این محصولات برای بیمار، ناخواسته به سلامت او صدمه می زنند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز در اظهار نظری جالب به ایرنا توضیح می دهد که این گونه فرآورده های غذایی حتی برای افراد سالم نیز زیانبار است، چه رسد به بیمارانی که نیاز بیشتری به پرهیز از غذاهای مضر دارند.به گفته فرید نوبخت حقیقی، انواع میوه ها که منابع غذایی بسیار سودمندی محسوب می شود، طی فرآیند کمپوت سازی و بر اثر حرارت پخت، تمام ویتامین ها و فیبر باارزش خود را از دست داده و صرفا به یک شربت غلیظ قندی که فاقد هرگونه ارزش غذایی است، تبدیل می شود.

این کارشناس پیشنهاد می دهد که به جای کمپوت بردن بر بالین بیمار، از غذاهای سالم و طبیعی و واجد ارزش تغذیه ای بالامانند میوه های تازه استفاده کنیم.

شاید بهترین افراد برای نهادینه کردن این فرهنگ، کارکنان مراکز درمانی باشند که می توانند با گوشزد کردن همین نکته ساده به عیادت کنندگان، به بهبود سلامت بیماران بستری شده کمک شایانی کنند.