آرشیو یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۸۵
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رئیس کانون سردفتران: برگ سبز ناجا سند رسمی خودرو نیست

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه از بی اعتبار بودن برگ سبز ناجا به عنوان سند رسمی خودرو خبر داد.

محمدرضا دشتی اردکانی دیروز در یک نشست خبری با اعلام این مطلب تاکید کرد: سند سبز ناجا فقط برای تعویض پلاک کاربرد دارد و برای نقل و انتقال خودرو سندی معتبر است که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شده باشد.

وی درباره محدوده فعالیت مشاوران املاک نیز گفت: مشاوران املاک فقط حق دلالی دارند و نمی توانند سندی را تنظیم کنند.رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خاطرنشان کرد: تفسیر قانون با مجلس است و همانطور که سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرد، نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود زیرا در دادگاه سند رسمی مورد قبول می باشد.دشتی ادامه داد: ما آمادگی کامل داریم که در این خصوص با نیروی انتظامی همکاری کرده و دفاتر اسناد رسمی به مراکز تعویض پلاک منتقل شود. البته نیروی انتظامی تاکنون در این خصوص اعلام آمادگی نکرده است.

وی درباره آخرین وضعیت آئین نامه قانون پیش فروش ساختمان و آپارتمان نیز گفت: کار کارشناسی در خصوص این آئین نامه تمام شده و در نوبت کمیسیون اصلی به ریاست وزیر دادگستری و حضور چند وزیر دیگر است. هفته آینده امیدواریم این آئین نامه به هیات دولت فرستاده شود که بر اساس آن هموطنان برای پیش فروش باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره آخرین وضعیت ثبت آنی اسناد نیز گفت: ثبت آنی اسناد مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به جلوگیری از جعل اسناد و کنترل لحظه ای اسناد اشاره کرد.

دشتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اختلاف مشاوران املاک با کانون سردفتران اظهار داشت: ما نمی گوییم مشاوران املاک حذف شوند اما قانون می گوید مشاوران املاک فقط باید دلالی کنند و حق تنظیم سند را ندارند. تعداد زیادی از پرونده هایی که در قوه قضائیه تشکیل می شود مربوط به همین قولنامه های دستی است.