آرشیو یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۸۵
اخبار کشور
۱۰

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای: طرف غربی زیاده خواهی کند باز می گردیم

معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت در صورت زیاده خواهی غرب، باز می گردیم.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به توافق موقت ژنو گفت: مهم برای ما متن تفاهم است، البته پاسخ زیاده خواهی های آمریکاییها را می دهیم و در این زمینه شک و شبهه ای وجود ندارد که اگر آمریکاییها بخواهند مطالبی را مطرح کنند که خلاف واقع باشد و یا بر خلاف تعهدنامه باشد اعتراض می کنیم و نظرات خود را بیان می کنیم. هیچ نگرانی در این موضوع نداریم کما اینکه قبلانیز مطالب خود را مطرح کردیم و در مجموع می توانم بگویم مطالبی که از طرف آمریکایی مطرح شده بیشتر ناظر بر این بود که می خواستند مطالب داخلی خود را پوشش دهند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در ادامه افزود: اگر ما بعد از شش ماه احساس کنیم که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی کند به کار اصلی خود بازمی گردیم و این اقدام راحتی است. آقای ظریف نیز این موضوع را در صحبت های خود عنوان کرد که برگشتن ما به کار قبل از نظر فنی شاید چندین ساعت بیشتر زمان نبرد، یا اگر بعد از آغاز اجرا احساس کنیم که طرف مقابل صادق نیست و بخواهد روی یکسری نکات بداخلاقی کند، ما به کار خود بازمی گردیم.

اگر در طول اجرای توافق یعنی در طول گام اول و چه بعد از اجرای گام اول بخواهند چیزهایی را به ما تحمیل کنند، ساختاری وجود دارد که خیلی راحت باز می گردیم. در حقیقت این یک تست آزمایشی است که آنها یعنی آمریکایی ها خودشان را نشان دهند. خود آنها هم این موضوع را می دانند چرا که ما در مذاکرات سیاسی نیز این موضوع را خیلی صریح مطرح کرده ایم و هیچ ابایی نداریم که خیلی صریح این مطالب را عنوان کنیم.

به گزارش مهر، تخت روانچی درباره چرایی و افق مذاکرات هسته ای نیز تاکید کرد: مقاومتی را که مردم انجام دادند باعث شد آمریکایی ها پای میز مذاکره بیایند، آنها اکنون آمده اند و ما به این توافق رسیده ایم اگر بخواهند در اجرا زیاد ه خواهی کنند، ما به راحتی بجای اول بازمی گردیم و در متن توافقنامه هیچ تعهدی که نیاز به نگرانی داشته باشد، وجود ندارد.