آرشیو یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۸۵
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

درس لیبرال های فرانسوی به مقامات ایرانی!

با پیگیری وزیر کشور و رئیس جمهور فرانسه، مجوز نمایش یک طنز پرداز لغو شد. این اقدام با ادعای توهین به یهودیان صورت گرفته است.

جنجال بر سر ممنوعیت نمایش «دیودونه» (Dieudonne' & chr(39) & ')- طنزپرداز فرانسوی، مهمترین موضوع روزنامه های این کشور است و فیگارو، لیبراسیون و لوموند با انتشار عکس هایی در این باره، تیتر صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داده اند.

به گزارش رادیو فرانسه، شورای دولتی فرانسه که عالی ترین نهاد سیاسی- قضایی این کشور به شمار می رود، تصمیم دولت فرانسه مبنی بر لغو مجوز یک نمایش طنز «دیودونه» با نام «دیوار» را تایید کرد.

تصمیم شورای دولتی فرانسه به دنبال درخواست مانوئل والس- وزیر کشور فرانسه است که گفته بود پرونده «دیودونه» را از طریق این شورا پیگیری خواهد کرد. دولت فرانسه می گوید در کمدی «دیوار» به یهودیان توهین می شود.

«دیودونه»، تاکنون هفت بار به اتهام اظهارات تنفربرانگیز علیه یهودیان، در دادگاه محکوم شده، اما هرگز جریمه های نقدی تعیین شده را که بالغ بر 880 هزار یورو می شود نپرداخته است.

در حالی که فرانسوا اولاند- رئیس جمهور فرانسه، خواهان ممنوعیت نمایش «دیودونه» شده بود، مقامات برخی از شهرهای فرانسه مثل «بوردو» و «مارسی» هم از این اجرای نمایش «دیودونه» جلوگیری کرده بودند.

روزنامه فیگارو با انتشار گزارشی از شهر نانت و همچنین چاپ عکسی از هواداران «دیودونه» که منتظر اجرای نمایش او در این شهر بودند، به خشم هواداران «دیودونه» از تصمیم شورای دولتی فرانسه مبنی بر لغو این نمایش پرداخته و نوشته که حدود 6 هزار نفر به سالن «زنیت» آمده بودند تا این نمایش را تماشا کنند.

روزنامه لیبراسیون نیز با اختصاص صفحاتی به ماجرای «دیودونه» این پرسش را مطرح کرده که آیا «دیودونه» تبدیل به قربانی آزادی بیان خواهد شد؟

رفتار مقامات دولتی که مهد لیبرالیسم در غرب است با یک نمایش طنز احتمالامی تواند برای برخی دولتمردان در جمهوری اسلامی که تصور می کنند هنر ارزشی و ضدارزشی ندارد و باید بدون هیچ نظارتی عرصه را برای جولان عناصر حتی بی صلاحیت باز گذاشت، درسی عبرت آموز باشد.