آرشیو سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۱۹۳۹
هنری
۷

روایت رخشان بنی اعتماد از نمایشگاه سمیرا علیخانزاده

رفتن اما بازماندن

شرق: «دیر یا زود، همه می رویم، گاه بی هیچ یاد و اثر، و در پس وپشت نقش های هنرمندانه سمیرا یادها زنده می مانند تا که از یاد نبریم حضور کوتاه مان را در عرصه هستی به طول زدن یک پلک...» این توصیف شاعرانه و هنرمندانه ای است که رخشان بنی اعتماد در توصیف نمایشگاه تازه سمیرا علیخان زاده نوشته است. «رفتن اما بازماندن»، تازه ترین آثار «سمیرا علیخانزاده» در حالی عصرجمعه چهارم بهمن در گالری اثر رونمایی شد که بازدیدکنندگان این نمایشگاه آن را یکی از معاصرترین نمایشگاه های او دانستند. هنرمندی که آثارش مدت زمانی است در گنجینه موزه ها و مجموعه های عمومی نظیر موزه هنرهای معاصر تهران، موزه لس آنجلس (لاکما)، موزه فرجام در دوبی و بنیاد هنری دوی در هند نگهداری می شود. محور مفهومی آثار علیخان زاده در مجموعه آثار «رفتن اما بازماندن» با انتخاب عکسی که مبانی زیبا شناسانه کلاسیک را همراه دارد و در نگاه مخاطب ایرانی، تصویری آشنا به نظر می رسد، نوعی گرامیداشت زیبایی را به نمایش گذاشته است و از این مفهوم می گوید که زیبایی ناب به رغم گذشت سالیان دراز کهنه نمی شود و همچنان برپایه ترجمان معاصر از عکس های دهه های 20 و 30 خورشیدی است اما او این بار با تاکید بر عنصر زیبایی شناسی «تکرار و تاکید» و نیز بهره گیری از متریال های تازه، گفتمانی نو را به نمایش گذاشته است.