آرشیو سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۱۹۳۹
جهان
۱۵

مصاحبه با الکساندر مرکوریوس روزنامه نگار روسی

مخالفان در کنترل رهبرانشان نیستند

راشاتودی: اپوزیسیون اوکراین می گوید امتیازات بیشتری از دولت می خواهد. به نظر شما می تواند این امتیازها را بگیرد؟

چیزی که معترضان می خواهند فراتر از امتیاز است. آنها سقوط و تسلیم کامل دولت را می خواهند. آنها می خواهند رییس جمهور استعفا دهد و انتخابات جدیدی برگزار شود، همچنین انتخابات پارلمانی که در آن مخالفان دست بالارا داشته باشند.

دولت اوکراین و مخالفان توافق کرده بودند خیابان های کی یف خلوت شود ولی این اتفاق نیفتاد. به نظر شما رهبران مخالفان معترضان را تحت کنترل دارند؟

آنها نمی توانند معترضان را کنترل کنند. اگر به یکشنبه پیش بازگردیم که در آن روز بعد از اینکه رهبر اپوزیسیون سخنرانی عمومی کرد، معترضان به سمت پارلمان و ساختمان های دولتی راه افتادند. کیلیچکو سعی کرد جلوی آنها را بگیرد ولی نتوانست. او نمی توانست جمعیت را کنترل کند. این اشکالی اساسی است. زیرا او هرگاه با دولت مذاکره و توافق می کند، به محض بازگشت به میدان استقلال همه توافقات به هوا می رود. چون مردم به او گوش نمی کنند.

در همین حال، اتحادیه اروپا فشار بیشتری بر اوکراین وارد کرده و شولتز، رییس پارلمان اروپا دولت اوکراین را تهدید به تحریم کرده است. اتحادیه اروپا چقدر می تواند چنین تهدیداتی را عملی کند؟

فکر نمی کنم بتواند چنین کاری کند. در خود اتحادیه اروپا اجماعی بر سر تحریم اوکراین وجود ندارد. آدم های سرسختی مثل شولتز هستند ولی کمتر کسی در اتحادیه با او موافق است.

به نظر می رسد دولت به شدت برای راضی کردن معترضان تلاش می کند. به نظر شما این تلاش ها بر دید اتحادیه اروپا درباره تنش های اوکراین تاثیرگذار است؟

فکر نمی کنم. دید بد اتحادیه اروپا نسبت به دولت اوکراین خیلی وقت پیش شکل گرفته است. آنها بی توجه به اینکه منشاء خشونت های خیابانی کجاست، تنها دولت را ملامت می کنند.