آرشیو چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۱۹۴۰
سیاست
۳

دسترسی مدیریت شده بازرسان «آژانس» به «گچین»

شرق: امروز بازرسان آژانس به قصد بازدید از معدن «گچین» راهی بندرعباس می شوند و پس از آن به وین بازمی گردند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی به «ایرنا» گفته که این بازرسی ها «دسترسی مدیریت شده» است «ما در عین اینکه ملاحظات آنها را رعایت می کنیم تنها در حد نیازشان امکان بازدید را فراهم می کنیم.» این بازرسی در راستای تفاهمی که 20 آبان ماه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برقرار شد، انجام می شود. بازرسان آژانس سه نفر هستند و چهارشنبه شب پس از مراجعت از بندرعباس به تهران مستقیما از فرودگاه امام خمینی (ره) راهی وین می شوند. برمبنای این توافق، بازرسی از تاسیسات اتمی ایران در اراک نیز پیش از گچین انجام گرفت.

بازرسان آژانس عصر روز گذشته برای برنامه ریزی در مورد این بازدید، دیداری با مقامات سازمان انرژی اتمی داشتند. با اجرای توافق ژنو (30 دی)، بازرسان آژانس در سفری به تهران از توقف غنی سازی 20درصدی مطمئن شدند و گزارش آنها از ایران مورد تایید آژانس قرار گرفت و به سمع شورای حکام هم رسید. در مرحله نهایی تحریم هایی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا لغو شد. اما بازرسی آژانس از برخی مراکز هسته ای برمبنای توافق 20 آبان ماه بین آژانس و ایران، انجام می شود.

در همین حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که «نیروگاه اتمی بوشهر ظرف چندروز آینده به صورت موقت، متوقف می شود تا کار تعویض یک سوم سوخت آن و نیز سرویس سالانه نیروگاه انجام شود.» «بهروز کمالوندی» افزود: «قرار بود نیروگاه اتمی بوشهر اواخر دی ماه به منظور تعویض سوخت به طور موقت، متوقف شود که وزارتخانه های نفت و نیرو از سازمان انرژی اتمی درخواست کردند که برای اختصاص گاز نیروگاه های گازی به مصرف خانگی، سوخت گذاری به تعویق افتد. سازمان انرژی اتمی نیز برای پشت سرگذاردن دوره اوج مصرف گاز خانگی در طول دوره سرما، توقف موقت نیروگاه را به تعویق انداخت.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که فرآیند تعویض سوخت و سرویس سالانه نیروگاه اتمی بوشهر چه مدت زمانی طول می کشد، گفت: «این فرآیند حداقل یک ماه طول می کشد و یک سوم سوخت از قلب رآکتور خارج و در استخرهای آب نگهداری و مجتمع های سوخت جدید جایگزین آن می شود.»