نگاهی به فیلم «ترنج» ساخته مجتبی راعی
معناگرایی بی معنا!
«مخاطب من آن کودکی است که بی آنکه نام کارگردان را بداند به تماشای فیلم می نشیند.» تعجب برانگیز می شود هنگامی که متوجه می شویم این جمله متعلق به شاعر سینما آندری تارکوفسکی است. نگاهی به زمانه و زمینه این فیلمساز گویای آن است چرا او یکه و تنها در نظامی که در دوران حیاتش از حیث سانسور شهره است، زمان و دوره ای را متعلق به خود ساخته است؟ پاسخ بسیار ساده است؛ چون فرزند زمانه خویش است.
تارکوفسکی در دوره حاکمیت رئالیسم دستگاهی، دست به خلق اثر می زند. واقعیت رابطه، فقدان و از همه مهم تر زبان را به چالش می کشد و اتفاقا این به ظاهر بی نسبت بودن با شرایط پیرامون از او یک هنرمند مانا در عصر خود ساخت.
شما میتوانید به یکی از روشهای زیر مشترک شوید:
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامهها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارتهای بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارتهای اعتباری بینالمللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکانپذیر است.
- دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت میگیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمیکند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.