آرشیو چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۲۸۹۶
جهان
۶

خشم و مذاکره با اولویت های متفاوت

در حالی که دیروز هیات های اعزامی دولت و مخالفان سوریه دور دیگری از مذاکرات را رو در روی اخضرابراهیمی در ژنو برگزار می کردند، اخبار متناقضی از این نشست منتشر می شد. برخی رسانه ها گزارش می دادند مخالفان تهدید کرده اند که در صورت عدم دستیابی به نتیجه یی مشخص درباره حل سیاسی بحران سوریه، مذاکرات را ترک می کنند و برخی رسانه ها از شرط نمایندگان دولت سوریه برای ادامه گفت وگوها گزارش می دادند.

اولویت های متفاوت طرف ها

بر اساس این گزارش ها فیصل مقداد، نماینده دولت سوریه مبارزه با تروریسم و ادامه یافتن گفت وگو در این باره تا دستیابی به طرحی ملی برای مبارزه با تروریسم را اولویت مذاکرات می داند اما لوی صافی، نماینده مذاکره کنندگان مخالف سوریه می گوید که اگر مذاکراتی درباره انتقال قدرت و تشکیل دولت انتقالی انجام نشود، برگزاری دور دیگر گفت وگوها اتلاف وقت است اما نمایندگان دولت سوریه که در مذاکرات ژنو شرکت کرده اند اعلام کردند هیات نمایندگی دولت سوریه تا پیش از بررسی شدن بند مبارزه با تروریسم هیچ بند دیگری را بررسی نخواهد کرد.

یادداشت ابراهیمی

در همین حال منابع آگاه در ژنو اعلام کردند که ابراهیمی یادداشتی را به هیات های دولت و مخالفان سوریه ارائه کرده که در آن ضمن ابراز امیدواری نسبت به موفقیت دور دوم مذاکرات صلح، تاکید شده که دور اول مذاکرات تاکیدی بود بر اینکه ژنو2 بر اصول توافقنامه ژنو1 و با هدف پایان دادن به بحران سوریه و برقراری مجدد صلح در این کشور، مبتنی است. اخضر ابراهیمی گفته است هم آتش بس و هم تشکیل دولت انتقالی محور این مذاکرات هستند.

دیدار سه جانبه 14 فوریه

میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه خبر داد که دیداری سه جانبه با حضور نمایندگان روسیه، امریکا و اخضرالابراهیمی روز جمعه 14 فوریه در حاشیه مذاکرات ژنو 2 برگزار خواهد شد. بنا به گفته بوگدانف در این دیدار گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه و وندی شرمن، همتای امریکایی وی به عنوان نمایندگان کشور هایشان حضور خواهند داشت. بوگدانف همچنین تاکید کرد که احتمال دارد نمایندگان روسیه، امریکا و سازمان ملل نشستی مشترک را با دو طرف درگیر سوری یا نشست هایی را به طور جداگانه با دولت و مخالفان سوریه برگزار کنند. هنوز جزییات دقیق دیدار روز جمعه نمایندگان امریکا، سازمان ملل و روسیه مشخص نیست.