آرشیو یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۵۵۸۴
سیاسی
۲۳
گزارش

مذاکرات هسته ای برای توافق نهایی آغاز می شود

مذاکرات هسته ای برای دست یافتن به توافق نهایی 29 بهمن ماه در وین آغاز می شود. مذاکراتی که کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را «دشوار» توصیف می کند و به باور حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه ایران «مهم و نفسگیر» خواهد بود.

همچنین در حالی که در فاصله دو روز مانده به آغاز مذاکرات «برنادت میهان»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت وگو با پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، از قصد امریکا برای مطرح کردن موضوع آزمایشات موشکی ایران تحت توافقنامه نهایی با ایران برای متوقف کردن این آزمایشات خبر داده؛ حسن قشقاوی، معاون وزارت امور خارجه و مرضیه افخم، سخنگوی این وزارتخانه در اظهارات جداگانه ای بر این موضع تاکید کرده اند که موضوع هسته ای ایران تنها موضوعی خواهد بود که در دستور کار گفت وگو های بین ایران و گروه 1+5 قرار دارد.

علی رغم این حواشی، اهمیت آغاز این دور از مذاکرات این است که دو طرف منتظر پایان فرصت شش ماهه تعیین شده در توافق 23 آذرماه ژنو و نیز نتایج حاصل از اجرای آن نشده اند. کاترین اشتون که ریاست این دور از مذاکرات را

برعهده خواهد داشت با حضور در نشست شورای امنیت ضمن استقبال از پیشرفت همکاری های سازنده میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات آتی شاهد پیشرفت های بیشتری باشد.

وی ادامه داد: گروه 1+5 به شکل جدی به مذاکراتش با ایران ادامه می دهد هر چند که می دانیم دور آتی بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود اما ما همه تلاش مان را برای رسیدن به یک توافق نهایی به کار خواهیم بست. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون نیز در یک کنفرانس خبری در بروکسل با تکرار مواضع اشتون اعلام کرد مذاکرات برای دست یافتن به توافق جامع و نهایی روز سه شنبه در وین آغاز می شود و انتظار می رود که مذاکرات تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد.