آرشیو چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲، شماره ۲۹۰۸
جهان
۶

آغاز رقابت انتخاباتی بین متحدان

اوکراین همچنان در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد و هر لحظه خبری از این کشور به گوش می رسد و مقامات و کارشناسان سایر کشورها درباره اوضاع این کشور گمانه زنی جدیدی ارائه می دهند. در این میان امریکا و غرب با توجه به موفقیت جناح غربگرا در سقوط جناح روسگرا از قدرت، جنب و جوش بیشتری درباره تحولات اوکراین از خود نشان می دهند و روس ها که مهره خود را در کی یف از دست داده اند ابراز نگرانی می کنند.

سفر برنز به کی یف

پساکی، سخنگوی کاخ سفید خبر داد ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه در روزهای 26-25 فوریه به کی یف سفر خواهد کرد و قصد دارد با رییس پارلمان، نمایندگان و بازرگانان، جامعه مدنی اوکراین ملاقات کند.

دو راهی ممنوع

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: تلاش ها برای تحمیل گزینه ها بر اوکراین برای آنکه بین غرب و روسیه یکی را انتخاب کند، امری خطرناک است. لاوروف گفت: ما نیز علاقه مند هستیم که اوکراین عضوی از خانواده اروپا به معنای کامل کلمه باشد. وی تاکید کرد: روسیه در امور داخلی اوکراین مداخله نمی کند و انتظار دارد که غرب هم به همین شیوه رفتار کند.

یولیا در آلمان

یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین که پس از سقوط دولت ویکتو یانوکوویچ از زندان آزاد شد برای دوره درمانی عازم آلمان شد. قبلاآنجلامرکل، صدراعظم آلمان در جریان مکالمه تلفنی با تیموشنکو، نخست وزیر از وی دعوت کرد تا به آلمان رفته و در کلینیک چریتی مورد معالجه قرار گیرد. تیموشنکو در 11 اکتبر سال 2011 میلادی به اتهام سوء استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شد.

آغاز رقابت انتخاباتی

در حالی که تیموشنکو گفته است برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید می شود، ویتالی کلیچکو، رهبر مخالفان یانوکوویچ برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام اوکراین اعلام آمادگی کرد. کلیچکو گفت: در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین شرکت می کنم زیرا اعتقاد دارم که اصول بازی را باید در اوکراین به طور کامل تغییر داد. وی افزود: باید عدالت و انصاف بر جامعه حاکم شود.