آرشیو شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲، شماره ۵۶۰۷
ایران شوک
۱۵

شروع حیات در زمین با آتشفشان

گروه شوک: تحقیقات اخیر دانشمندان ناسا نشان می دهد نخستین نشانه های حیات روی زمین می تواند از مواد معدنی و گازهای نافذ آتشفشانی نشات گرفته باشد.

پیش از این برخی دانشمندان بر این باور بوده اند که نخستین موجودات زنده میکروسکوپی زمین به وسیله شهاب سنگ ها به آن منتقل شده اند، اما آخرین تحقیقات نشان می دهد حیات روی زمین از هیدروترمال های ناشی از فعالیت های آتشفشانی و قرارگرفتن آنها درون اقیانوس ها به وجود آمده است. به عبارتی حیات درون آتشفشان های بستر دریاها شکل گرفته وعملکرد بیولوژیک موجودات زنده رفته رفته دستخوش تغییرات شده است.این تحقیق نشان می دهد امکان شکل گیری محیط های مشابه زمین در دیگر سیارات نیز وجود خواهد داشت.هیدروترمال یا سنتز هیدروترمال، عملکرد آب در فشار و دمای بالاو اعمال تغییرات روی پوسته زمین و در نهایت تشکیل صخره ها در فرایندهای آتشفشانی است.

«تری گری» از دانشگاه لیدز می گوید: در حال تحقیق بر فرایندهای زمین شناسی در شکل گیری حیات روی زمین هستیم و این که حیات زیستی چگونه در این کره خاکی آغاز شده است. کوچک ترین موجودات زنده به نظر ما در فرایندهای آتشفشانی کف اقیانوس ها و ترکیب آنها با آب که دارای اکسیژن است و واکنش های اکسیداسیون شکل گرفته اند، واکنش های مذکور انرژی کافی را برای شروع زندگی و موجودات زنده عملی کرده است. به عبارتی حیات از ماده بی جان مانند ترکیبات شیمیایی، گاز ها و مواد معدنی شکل گرفته است. همواره این سوال وجود داشته که نخستین موجود زنده میکروسکوپی چگونه در زمین شکل گرفته است و اکنون ما بر این باوریم فرایندهای شیمیایی در کف اقیانوس ها و آتشفشان های دریایی می توانسته در شکل گیری آن موثر باشد.دکتر «لورا بارج» از تیم تحقیقاتی ناسا نیز می گوید: مواد معدنی خاص در زمین قادر به انجام واکنش های اکسیداسیونی است که برای سوخت و ساز بدن مورد استفاده قرار می گیرد و موادی چون آهن و نیکل که رسانا بوده در این فرایندهای شکل گیری زیستی موثرند.