آرشیو دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۵۶۲۰
فن آوری
۱۹

درک احساس کاربر با کنترل ایکس باکس

هر روز خبرهای تازه ای از دنیای بازی های رایانه ای می شنویم و با توجه به استقبال مردم از انواع این بازی ها فعالان عرصه فناوری در دانشگاه استنفورد تلاش می کنند تا قابلیت های آن را افزایش دهند. در تازه ترین نسخه آزمایشی ارائه شده این گروه، کنترل بازی می تواند احساس کاربر را هنگام بازی درک کند. به این ترتیب به عنوان مثال اگر کاربر خسته و کسل شده باشد در بازی تغییراتی ایجاد می کند و با افزایش تعداد دشمنان و جذاب تر کردن بازی تلاش می کند تا هیجان را به وی بازگرداند. در تکنولوژی به کار رفته در این نمونه که بر روی کنترل Xbox نصب شده است، سیستم عصبی کاربر مورد توجه قرار می گیرد. یعنی از طریق دست ها، میزان ضربان قلب، دمای بدن، تعداد تنفس در دقیقه و... اندازه گیری می شود. پدهای فلزی کوچکی بر روی کنترل نصب شده است که وقتی کاربر آن را در دست می گیرد، زمینه اندازه گیری این علائم حیاتی فراهم می شود. این کنترل همچنین یک سنسور نوری ثانویه و شتاب سنج دارد که میزان حرکت دست کاربر را اندازه گیری کند. این وسیله هنوز به بازار نیامده است.