آرشیو سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۴۹
صفحه اول
۱

پیشنهاد ایران به اروپا برای تامین گاز

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در مصاحبه با یک نشریه آلمانی، پیشنهاد تامین گاز اروپا را مطرح کرد.

اروپا اکنون به دلیل بروز مشکل سیاسی با روسیه بر سر اوکراین با خطر قطع گاز صادراتی روسیه روبه روست.به گزارش ایرنا و به نقل از این خبرگزاری، محمدرضا نعمت زاده در مصاحبه ای که دیروز دوشنبه در نشریه آلمانی هندلزبلات انتشار یافت، اعلام کرد: ما می خواهیم در آینده نقش مهمی را در بازار جهانی گاز ایفا کنیم.

وی افزود: ما نمی خواهیم با روسیه رقابت کنیم اما می دانیم نیاز اروپا به گاز هر روز افزایش می یابد و ما خواهان سهمی در تامین آن هستیم.

نعمت زاده با بیان این که ایران می تواند شریک تضمین شده، مطمئن و طولانی مدت برای اروپا باشد، ادامه داد: ما ذخایر انرژی و طرح های همکاری داریم اما در رابطه با روسیه، این تصمیمی است که فقط به اروپا مربوط می شود.

وی همچنین از شرکت های خودروسازی آلمان برای فعالیت در ایران و راه اندازی کارخانه های تولیدی دعوت به عمل آورد.

مذاکره با اروپا برای سرمایه گذاری در صنایع خودرو و فولاد

از سوی دیگر، رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه باخبرگزاری آمریکایی بلومبرگ، با توضیح این که ایران با گروه های تجاری اروپایی و آسیایی در حال مذاکره است، گفت: اطمینان داریم می توانیم در صنایع خودرو، فولاد و ماشین آلات سنگین سرمایه گذار خارجی جذب کنیم.

به گزارش فارس، ولی الله سیف افزود: ایران در مورد سرمایه گذاری های احتمالی در این کشور به محض برداشته شدن تحریم ها، با گروه های تجاری اروپایی و آسیایی در حال مذاکره است.

وی اظهارکرد: تهران مذاکره با سرمایه گذاران کشورهایی که در گذشته با آنها مبادلات تجاری داشته را حفظ کرده است و اطمینان دارد می تواند در صنایع خودرو، فولاد و ماشین آلات سنگین سرمایه گذار خارجی جذب کند.وی گفت: فرانسه، آلمان و ایتالیا، روابط اقتصادی گسترده ای با ایران داشته اند و این رابطه را حفظ کرده اند. آنها با ما در خصوص پروژه هایی در تماس و مذاکره هستند و ما فکر می کنیم آنها منتظرند به محض برداشته شدن تحریم ها، برای سرمایه گذاری در تمامی حوزه های مختلف سرمایه گذاری کنند.