آرشیو سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۱۷۴
دنیا
۴

روزنامه رای الیوم فاش کرد: قطر دیگر از اخوانی ها حمایت نخواهد کرد

گروه بین الملل- قطر در برابر عربستان و امارات کوتاه آمد و از رویکرد دیپلماتیک خود نسبت به اخوانی ها دست برداشت. به گزارش «ایسنا»، به دنبال ادامه تنش در روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، روزنامه «رای الیوم» فاش کرد که مقامات قطر با توقف حمایت های سیاسی و مالی خود از اخوان المسلمین موافقت کردند. به دنبال اقدام کشورهای عربستان، امارات و بحرین در فراخواندن سفیران خود از دوحه، مقامات قطری با پایان حمایت های سیاسی و مالی خود از اخوان المسلمین موافقت کردند.

بنا به نوشته روزنامه رای الیوم این اقدام گامی در جهت برقراری آشتی میان کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می آید.

روزنامه مذکور همچنین نوشت: پس از اینکه انگلیس اعلام کرد نمی تواند هیچ یک از رهبران اخوان المسلمین را برای حضور در این کشور بپذیرد برخی از رهبران اخوان المسلمین تصمیم گرفتند از دوحه خارج شوند و به آفریقای جنوبی یا سوئیس بروند.

بنا به نوشته روزنامه رای الیوم، پس از اعلام شروط عربستان برای خروج برخی از رهبران اخوان المسلمین از قطر دوحه تصمیم گرفت تا حمایتش از اخوان المسلمین را پایان دهد.

روزنامه مذکور در ادامه نوشت: قطر درصدد اجرای صوری توافق های پشت پرده نیست و این همان مساله ای است که عربستان نسبت به آن هشدار داده است. از سوی دیگر در شرایطی که کویت میانجی بین طرفین شده بود از زبان امیر کویت اعلام شده است که اخوانی ها تروریست هستند و دولت های عربی باید دست از حمایت این گروه بردارند. به نوشته روزنامه العرب، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که شیخ صباح احمد الصباح، امیر کویت در نامه ای به خالد العطیه، وزیر خارجه قطر تاکید کرد: تا زمانی که دوحه حسن نیت و پایبندی خود به بیانیه مشترک عربستان، امارات و بحرین را ثابت نکند، ما برای پایان دادن به بحران میان قطر با این کشورها میانجیگری نخواهیم کرد.

در این نامه همچنین از مسوولان قطری خواسته شده است تا با اتکا به خرد و درایت خود منافع ملت قطر و همبستگی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را بر منافع گروه های «تروریستی»(اخوان المسلمین) ترجیح دهند.

عربستان، امارات و بحرین در مارس گذشته در اعتراض به «مداخله قطر در امور داخلی این کشورها»، سفرای خود را از دوحه فراخواندند و پس از آن روابط میان این کشورها دچار تنش شد.

دولت عربستان اخیرا گروه اخوان المسلمین را گروهی «تروریستی» خواند و از دولت جدید مصر حمایت کرد.