آرشیو سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۱۷۴
دنیا
۴

مذاکرات راهبردی هند و چین

گروه بین الملل- هند و چین دیروز (دوشنبه) ششمین دور از مذاکرات راهبردی خود را برگزار کردند و انتظار می رود، این مذاکرات زمینه تعاملات بلند پایه میان دو کشور را طی ماه های آتی فراهم آورد.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه هندو، پیام مقام های بلندپایه دو کشور در این مذاکرات این است که به رغم تعلیق تعاملات سیاسی دو طرف به سبب برگزاری انتخابات پارلمانی در هند، روابط آنها در سطحی کارآمد ادامه خواهد یافت.

سوجاتها سینگ، معاون وزیر امور خارجه هند دیروز با لیو ژنمین، معاون وزیر خارجه چین دیدار کرد.

این دیدار قرار بود علاوه بر تعاملات دو جانبه به روابط دو طرف و همچنین نگرانی های مشترک منطقه ای نظیر وضعیت افغانستان بپردازد.

هند و چین ابراز تمایل کرده اند تا همکاری بیشتری با یکدیگر در افغانستان از جمله اجرای پروژه های مشترک داشته باشند. سوجاتها سینگ به دنبال مذاکراتش با لیوژنمین، اواخر دیروز به دیدار وانگ یی، وزیر امور خارجه چین رفت.

چندی پیش شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین از تمایل خود برای سفر به هند در اواخر سال جاری میلادی خبر داد. این نخستین سفر جین پینگ به هند از زمان رسیدن به ریاست جمهوری چین در مارس 2013 است.

این سفر پیشنهادی بازتاب تمایل رهبران جدید چین به منظور تقویت روابط این کشور با دولت جدید هند که پس از انتخابات پارلمانی روی کار خواهد آمد، است.

به دنبال مذاکرات راهبردی دیروز در چین قرار است چند روز دیگر یک هیات ارتش چین به هند سفر کند و دو طرف مذاکرات نظام در سطح عالی داشته باشند.

این مذاکرات همچنین به رزمایش دفاعی سالانه ای که اواخر سال جاری میلادی در هند برگزار خواهد شد، می پردازد.