آرشیو سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۱۹۹۱
جهان
۱۵

بریده اخبار

نیجریه: ده ها نفر در انفجار دو بمب در یک ایستگاه اتوبوس شلوغ در ابوجا، پایتخت نیجریه، کشته شده اند. این ایستگاه اتوبوس در هنگام انفجار پر از جمعیت بوده است. (بی بی سی)

سرزمین های اشغالی: روز گذشته مسجدالاقصی شاهد درگیری پلیس اسراییل با فلسطینیان بود. برخوردها هنگامی روی داد که پلیس اسراییل یکی از دروازه های ورودی به محوطه مسجدالاقصی را به روی بازدیدکنندگان غیرمسلمان باز کرد. (بی بی سی)

پاکستان: پاکستان قصد دارد 12 شبه نظامی محبوس طالبان را به عنوان بخشی از برنامه اعتمادسازی به منظور برگزاری دور دوم مذاکرات مستقیم صلح با طالبان پاکستان آزاد کند. (ایسنا)

لیبی: دادگاه بدوی الزنتان محاکمه سیف الاسلام قذافی را بنا به درخواست وکلای مدافع به اواخر فوریه موکول کرد. (روسیه الیوم)

اتحادیه عرب: بیست وپنجمین نشست مسوولان ارشد کشورهای عربی روز یکشنبه درخصوص مساله سلاح های هسته ای و دیگر سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه در مقر اتحادیه عرب آغاز شد. (الشرق الاوسط)

مصر: جمعی از حامیان اخوان المسلمین مصر با برپایی راهپیمایی شبانه در استان های مختلف ضمن محکوم کردن «کودتای نظامی»، خواهان آزادی بازداشت شدگان و بازگشت «مشروعیت» شدند. (الجزیره)

انگلیس: نتایج یک مستند تلویزیونی تولیدشده در انگلیس حاکی از آن است که یک سوم کارمندان مجلس این کشور دست کم یک بار از سوی یک نماینده مورد آزار جنسی قرار گرفته اند. ظاهرا مردان بیشتر از زنان هدف آزار جنسی بوده اند! (ایسنا)

عراق: در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، رهبر جریان صدر و آیت الله سیستانی طی دیداری درخصوص اوضاع سیاسی و امنیتی عراق و نیز انتخابات پارلمانی این کشور بحث و مذاکره کردند. در تحولی دیگر منابع آگاه عراق اعلام کردند: از آنجا که اعضای گروه دولت اسلامی عراق و شام«داعش» به صورت مکرر آب هایی که از رود فرات به سمت مناطق اطراف فلوجه جاری می شود را می بندند و سپس باز می کنند، این احتمال وجود دارد که بغداد را با خطر غرق شدن روبه رو کند. (الشرق الاوسط)

ترکیه: نخست وزیر ترکیه بار دیگر از دادگاه قانون اساسی، معترضان پارک گزی، توییتر و جنبش هزمت فتح الله گولن در جریان سخنرانی در مراسم کارخانه محصولات پیشرفته بیولوژیکی در نزدیکی استانبول انتقاد کرد. «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه با اعلام اینکه دولت آنکارا در حال نهایی کردن پروژه های جهانی خود است، گفت: این کارخانه یک سرمایه گذاری حیاتی و نشان دهنده معیارهای سبز دولت است. (حریت)