آرشیو چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۱۹۹۲
سیاست
۳

سفر قریب الوقوع محمد بن راشد آل نهیان به ایران

دکتر آزاده بابایی نژاد

دومین نشست کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات دیروز با حضور وزیر دستگاه دیپلماسی ایران و همتای اماراتی اش در شهر زیبای ابوظبی برگزار شد.

در روز نخست این نشست دو روزه دو طرف علاوه بر امضای اسناد و تفاهمنامه های اقتصادی بر تقویت و توسعه روابط دوجانبه تاکید کردند. بررسی مهم ترین موضوعات روز منطقه و دنیا و همچنین پاره ای موارد اختلافی ایران و امارات موضوع دیگر این جلسه بود که دو طرف به بحث و گفت وگو نشستند. در سفر آذرماه ظریف به امارات دوطرف درخصوص تمهیدات لازم برای برگزاری کمیسیون مشترک عالی اقتصادی با هدف فعال ترشدن هر چه بیشتر بخش خصوصی ایران و امارات به اتفاق نظر رسیدند. وزیر خارجه در جریان دیدار از ابوظبی از همتای اماراتی خود برای سفر به تهران دعوت کرد. شیخ محمد بن راشد آل نهیان این دعوت را پذیرفت و قرار است این سفر به زودی انجام شود.

معاونان وزرای امورخارجه دو کشور ابتدا در روز دوشنبه به منظور بررسی روند توسعه و گسترش روابط و اجرایی شدن موافقتنامه های همکاری دوجانبه و تهیه پیش نویس تفاهمنامه های اقتصادی وزرای خارجه هر دو کشور، با یکدیگر در ابوظبی دیدار و گفت وگو کردند. در این نشست کارشناسی که با حضور مسوولان حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای از جمله بخش های خصوصی و دولتی و اتاق بازرگانی ایران و امارات برگزار شد پیش نویس اسناد و توافقنامه های نهایی برای دیدار روز گذشته وزرای امورخارجه دو کشور تنظیم شد.

چنین نشست هایی به مقام های هر دو کشور این امکان را خواهد داد تا ضمن تبادل نظر درخصوص آخرین تحولات منطقه که روند آن در سیاست و اقتصاد ایران و امارات هم تاثیرگذار خواهد بود به گفت وگو بنشینند. گرچه هر دو کشور در مورد موضوعاتی از جمله سوریه، عراق و لبنان به شدت اختلاف نظر دارند ولی چنین نشست هایی به تهران و ابوظبی کمک خواهد کرد تا موارد اختلافی شان از جمله جزایر سه گانه را از راه دیپلماتیک حل وفصل کنند.