آرشیو یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۲۰۷۵۳
صفحه آخر
۱۲

زد و خورد کارگران با پلیس ترکیه در خیابان های آنکارا

صدها کارگر در آنکارا علیه سیاست های اقتصادی دولت ترکیه تظاهرات کردند و با پلیس درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ها، دیروز خیابان های آنکارا شاهد تظاهرات و درگیری صدها کارگر با نیروهای امنیتی بود. تظاهرکنندگان نسبت به سیاست های خصوصی سازی دولت اعتراض داشتند و خواستار حمایت بیشتر دولت از طبقات پایین جامعه شدند.

این تظاهرات به درگیری با پلیس انجامید و نیروهای امنیتی با استفاده از ماشین های آب پاش و گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند.

ترکیه پس از برگزاری انتخابات شهرداری ها در اواسط فروردین، روزهای آرامی را تاکنون پشت سر گذاشت. انتخابات شهرداری ها از آن جهت اهمیت داشت که نقش یک رفراندوم را برای حزب حاکم «عدالت و توسعه» بازی کرد و رای دهندگان با انتخاب نامزدهای حزب عدالت و توسعه برای پست شهرداری ها، در واقع به این حزب رای اعتماد دادند.

جمعه گذشته نیز رهبران حزب عدالت و توسعه «رجب طیب اردوغان» را به عنوان نامزد این حزب برای پست ریاست جمهوری در نظر گرفتند. این انتخابات با اعتراضات گسترده مخالفان مواجه شد و احزاب مخالف اعلام کردند که «عبدالله گل» رئیس جمهور فعلی ترکیه می خواهد نقش «دیمیتری مدودوف» و «ولادیمیر پوتین» در روسیه را بازی کند و از این طریق پست های ریاست جمهوری و نخست وزیری میان گل و اردوغان دست به دست شود.

گل در برابر این گونه اظهارنظرها موضع گرفت و گفت که مدل پوتین و مدودوف یک الگوی مناسب برای ترکیه نیست.

به هر حال در صورت انتخاب اردوغان به عنوان رئیس جمهور در تابستان آینده توسط مجلس، دو سوال مهم مطرح می شود، اول اینکه چه کسی پست نخست وزیری را به عهده خواهد گرفت و دوم، آیا ریاست جمهوری همچنان یک پست تشریفاتی باقی خواهد ماند، یا این که اردوغان در نظر دارد با ایجاد تغییرات در قانون اساسی، بار دیگر به نفر اول در ساختار قدرت سیاسی ترکیه تبدیل شود؟