آرشیو یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۳
دانش
۱۲

طبق تحقیقی تازه، بزها توانایی یادگیری و حافظه بلندمدت خوبی دارند

بزهای باهوش

بنا بر مقاله ای که بتازگی در شماره جدید مجله «حوزه های جانورشناسی» (Frontiers in Zoology) انتشار یافته، بزها توانستند در اسرع وقت یک عمل پیچیده را به انجام رسانده و حداقل ده ماه دیگر چگونگی انجام آن را به خاطر داشته باشند.

به گزارش discovery الودی بریفر، دست اندرکار دانشگاه ETH زوریخ و از مولفان مقاله در گزارش خبری گفت: «میزان سرعتی که بزها توانستند پس از ده ماه دوباره آن عمل را تکرار کنند، نشان از حافظه بلندمدت بسیار خوبشان دارد.»

بریفر و همکارانش دو جین بز را تعلیم دادند تا با انجام چند حرکت متوالی به غذایی درون جعبه دست پیدا کنند. بزها باید ابتدا اهرمی را با دهان کشیده، سپس رهایش می کردند تا به غذای خوشمزه دست پیدا کنند.

توانایی بزها یک بار پس از یک ماه و بار دیگر پس از ده ماه مورد ارزیابی قرار گرفت. آنها توانسته بودند عمل یاد شده را طی 12 بار امتحان یاد بگیرید و در کمتر از دو دقیقه نیز موفق به یادآوری آن شدند.

بعضی بزها را قبل از یادگیری عمل به تماشای دیگر بزها نشاندند که ظاهرا تاثیری در پیامد امر نداشت.

به گفته بریفر: «متوجه شدیم آنهایی هم که سرمشق نداشتند، توانستند همپای بقیه یاد بگیرند. این ثابت می کند بزها ترجیح می دهند تنهایی یاد بگیرند تا با تماشای دیگران.»

اولین بار است دانشمندان به این موضوع پرداخته اند که بزها چگونه اعمال پیچیده را یاد می گیرند. کفایت بزها در حل مساله ها می تواند گشایشی بر این باشد که این حیوانات چطور تا این حد با محیط های سخت زیست خو گرفته و در یافتن گیاهان تبحر دارند.

آلان مک الیگات از دست اندرکاران مدرسه علوم زیستی و شیمی کوئینزمری این طور می گوید: «نتایج تحقیقات ما این تصور عامیانه را که بزها باهوش نیستند، به چالش می کشد. آنها قادرند اعمال پیچیده را یاد گرفته و مدت زیادی در ذهن خود نگه دارند.»